R.J. Cutler met Anna Wintour, Grace Coddington, TharsoonWat Madonna is voor de popmuziek en Oprah Winfrey voor de televisie is Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour voor de mode-industrie. Eerder stond de Britse überfashionista al model voor Meryl Streeps diabolische personage in de naaldhakkensatire The Devil Wears Prada (naar de bestseller van Wintours voormalige assistente Lauren Weisberger) en ook in deze biografische documentaire komt ze vo...

R.J. Cutler met Anna Wintour, Grace Coddington, TharsoonWat Madonna is voor de popmuziek en Oprah Winfrey voor de televisie is Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour voor de mode-industrie. Eerder stond de Britse überfashionista al model voor Meryl Streeps diabolische personage in de naaldhakkensatire The Devil Wears Prada (naar de bestseller van Wintours voormalige assistente Lauren Weisberger) en ook in deze biografische documentaire komt ze vooral naar voren als de ijskoude domina van 's werelds belangrijkste modebijbel. Veel over haar veilig verzegelde privéleven kom je in de korte talkingheadinterviewtjes met haar nochtans niet te weten, laat staan dat tv-producer en regisseur R.J. Cutler veel tijd verliest aan een who's who van de hedendaagse haute couture. Met een vinnig gemonteerde mix van vérité-observaties en glossy montagestukjes focust Cutler vooral op de interactie tussen Wintour en Grace Coddington, haar vaste rechterhand en het creatieve brein achter de succulente Vogue-fotoshoots. Rode draad daarbij is het klaarstomen van het ultradikke septembernummer van 2007 met Sienna Miller op de cover. Daardoor laat deze gepast gladde documentaire zich bekijken als een impressionistische blik achter de Vogue-schermen én als een raak geobserveerde registratie van kantoorconflicten, uitgeversmachinaties en botsende ego's. Tussen de blitse muziekjes en catwalkclips door weet Cutler bovendien ook enige tragiek binnen te smokkelen en heel even achter Wintours eeuwige zonnebril te loeren. Niet zozeer de bitsige commando's die ze haar acolieten toesnauwt of de kruiperige houding die zelfs modegiganten als Jean Paul Gaultier tegenover haar aannemen, zijn in dat verband veelzeggend. Wel de scènes met Wintours tienerdochter, die duidelijk het hare denkt over haar hyperafstandelijke, door mode en status geobsedeerde moeder en daarom liever rechten gaat studeren dan in haar Pradaschoenen te treden. Toch is deze documentaire geen gratuit potje Wintourbashing. Zeer integendeel. Cutler brengt de Vogue-keizerin in beeld als een oppermachtige visionaire; alsof ze door celebrities op de cover te zetten, door ongeëvenaard stachanovisme en door een fetisj voor bont bijna in haar eentje de Amerikaanse droom wist te redden. Geestig, mooi verpakt en hoogst entertainend maar ook gladjes en oppervlakkig, of anders gezegd: de perfecte doorlichting van Wintours natuurlijke habitat. Dave Mestdach