Het was geen klein bommetje dat Antoine Vitkine in april vorig jaar op zowel de kunst- als de politieke wereld dropte. Middels deze goed gestoffeerde documentaire toonde de Fransman aan dat de Salvator Mundi, een schilderij ...

Het was geen klein bommetje dat Antoine Vitkine in april vorig jaar op zowel de kunst- als de politieke wereld dropte. Middels deze goed gestoffeerde documentaire toonde de Fransman aan dat de Salvator Mundi, een schilderij van Leonardo da Vinci dat in 2017 bij Christie's voor de duizelingwekkende recordprijs van 450 miljoen dollar werd geveild, slechts voor een klein deel door de Italiaanse meester werd geborsteld. Experts van het Louvre stuurden daarop hun bevindingen naar de koper, een Saudische prins van wie wordt vermoed dat het om de al vaker in opspraak geraakte Mohammad bin Salman gaat. Die sloeg hun advies in de wind en zette alle zeilen bij om het werk in het Parijse museum naast de Mona Lisa te laten hangen. President Emmanuel Macron bemoeide zich achter de schermen met de kwestie en liet een duidelijk non horen, met alle diplomatieke gevolgen van dien. Laag na laag krabt Vitkine het jarenlange bedrog af dat schuilgaat onder de Salvator Mundi, en onderzoekt hij de invloed die één enkel kunstwerk kan hebben op persoonlijke en geopolitieke belangen. Intrigerend spul.