THE SANDPIPER

VICENTE MINELLI

VS 1965, MET RICHARD BURTON, ELIZABETH TAYLOR, EVA MARIE SAINT. 20.40 – ARTE

Met musicals als Meet me in Saint Louis, An American in Paris en The Band Wagon leverde de grote Vicente Minelli evergreens af die tientallen keren beter waren dan deze groteske campklassieker, maar kunst creëren was hier duidelijk niet zijn bedoeling. Van het eerste tot het laatste shot lijkt deze dure maar spotgoedkoop smakende adaptatie van Somerset Maughams psychodrama Rain bedoeld als platform voor de toen pas gescheiden Richard Burton en Elizabeth Taylor. De vraag is dan ook niet waarom het glamourkoppel deze film heeft gemaakt – geld en media-aandacht natuurlijk – maar hoe ze erin slaagden om elkaar tijdens de opnames niet in de haren te vliegen, of de slappe lach niet te krijgen bij het debiteren van zoveel zelfparodiërende flauwekul.

In het scenario van Spartacus-scribent Dalton Trumbo vertolkt Taylor de rol van een liederlijke beatnikschilderes die zich blootsvoets in de armen vleit van de gehuwde dominee Burton die haar dan ook onomwonden confronteert met de vraag: ‘What is your attitude towards marriage?’. Lang houdt de godvrezende geilaard zijn vrome pose echter niet vol en wanneer Taylor hem in een andere scène toelispelt ‘Do you want me as a woman or just as a whore?’ lijkt zijn verzet definitief gebroken, met als hilarische hoogtepunt: een stoeipartij bij het haardvuur waarbij er een oeverloper – ‘ sandpiper’ in het Engels – in Taylors haren fladdert. Meer en beter emo-exhibitionisme van de hysterische tandem Burton en Taylor vind je in Mike Nichols’ anti-huwelijksklassieker Who’s Afraid of Virginia Woolf en de wel erg toepasselijk getitelde Shakespeare-adaptatie The Taming of the Shrew, al steekt deze film er qua campfactor en amusementswaarde toch flink bovenuit.

1492: Conquest of Paradise (0) Ridley Scott, VS 1992. Met toppers als The Duellists, Alien, Blade Runner, Thelma and Louise en Gladiator mag Sir Ridley Scott dan al een behoorlijk imposante cataloog bijeen gefilmd hebben, af en toe slaat de Britse mooifilmer de bal ook lelijk mis. Een bewijs vind je in dit even pompeuze als oervervelende epos over Christoffel Columbus, waarin ’s werelds beroemdste ontdekkingsreiziger op de meest lompe manier wordt neergezet door monstre sacré Gérard Depardieu en waarin Vangelis tekent voor een afgrijselijke soundtrack die zo hol en bombastisch klinkt dat je het tot in de Nieuwe Wereld hoort galmen. (21.00 – France 3) The Scorpion King (0) Chuck Russell, VS 2002. Bombastische spinoff van het digitale woestijnzandspektakel The Mummy, met voormalig worstelkampioen The Rock als de sympathieke killer die in de clinch gaat met een kwaadaardige krijgsheer. Denk aan Conan the Barbarian, voeg er wat digitale lawines, Egyptische snuisterijen en een body count waar Chuck Norris jaloers op is aan toe en je weet ongeveer welk hysterisch campfestijn je te wachten staat. (21.05 – VT 4)

(D.M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content