Nadat Muayad Alayan in zijn debuut Love, Theft and Other Entanglements (2015) met een gestolen auto langs de breuklijn tussen Oost- en West-Jeruzalem scheurde, verdiept de Palestijnse cineast zich met The Reports on Sarah and Saleem in buitenechtelijke liefde in tijden van conflict. Al klinkt dat eerder als iets voor Asghar Farhadi of Hany Abu-Assad in een zoetsappige bui, Alayan brouwt er evengoed een politiek liefdesdrama mee. Wanneer Saleem in de cel belandt, zien ordehandhavers aan beide kanten de relatie tussen de Israëlische en de Palestijn graag opgehelderd. Dat Sarahs man een kolonel is die snel carrière wil maken en Saleems vrouw hoogzwanger is, speelt ook mee. Wanneer de focus naar dit tweetal verschuift, krijgt de spanningsboog een flinke knauw, omdat Alayans schetsmatige aanpak te dun blijkt om vier personages en een turbulente context interessant te houden.

The Reports on Sarah and Saleem **

Muayad Alayan met Maisa Abd Elhadi, Mohammad Eid, Kamel El Basha