Trucage op grootvaders wijze – Een duik in de wondere wereld van de ambachtelijke special-effectsmeester Ray Harryhausen, de vader van alle monsters.

Films: HH Extra’s: HHHH (Sony)

Films. Dat The Seventh Voyage of Sinbad (1958) , Jason and the Argonauts (1963) , The Golden Voyage of Sinbad (1973) en Sinbad and the Eye of the Tiger (1977) tot de pareltjes van het fantasy-genre horen, is zeker niet aan hun regisseurs te danken. Geen hond die zich hun namen nog herinnert. Het waren vooral de kunstjes van de intussen 86-jarige special effectspionier Ray Harryhausen die het hem deden. Samen met zijn partner Charles Schneer produceerde Harryhausen ook deze films, die volledig worden gedomineerd door zijn vernieuwende en voor hun tijd fabelachtige trucages. In navolging van zijn leermeester Willis O’Brien, die in de oerklassieker King Kong (1933) via stop-motion-animatie een gigantische aap tot leven wekte, vulde Harryhausen het doek met de meest bizarre, betoverende en beangstigende creaturen. Die meestal ook oneindig expressiever zijn dan de levensechte acteurs met wie ze in interactie treden.

In de Sinbad-trilogie neemt de beroemde zeeheld uit de Arabische sprookjeswereld het op tegen een vuurspuwende draak, een eenogige cycloop, een tweekoppige roofvogel, een zesarmig beeld van de godin Kali, een verscheurende sabeltandtijger en een helse zeeleeuw. Terwijl de held uit Jason and the Argonauts het tijdens zijn zoektocht naar het Gulden Vlies aan de stok krijgt met een waaier aan mythologische figuren, waaronder een bronzen Titaan en de veelkoppige waterslang Hydra.

Al deze wonderbaarlijke wezens en gedrochten zijn complexe figuurtjes van klei, rubber en metaal die dankzij de stop-motion uitgroeien tot verpletterende bioscoopcreaties. Die techniek bestaat erin dat de camera beeldje voor beeldje opneemt, zodat na elke opname de positie van het model iets kan worden veranderd. Wanneer de film wordt geprojecteerd lijken de figuren ook echt te bewegen. Harryhausen perfectioneerde deze techniek in zijn Dynamation-procedé, een combinatie van split screen en speciale projectiemethoden waardoor het door elkaar vermengen van live action en stop-motion zo naadloos mogelijk verloopt. Al maakt de wat houterige en hortende aanblik van Harryhausens ambachtelijke techniek nu juist de charme uit van deze special effects uit het predigitale tijdperk. U begrijpt meteen ook dat het om een ongelofelijk tijdrovende bezigheid gaat. Harryhausens grootste huzarenstukje, het gevecht van Jason tegen een leger skeletten, duurt in de voltooide film amper drie minuten, maar de legendarische knutselaar moest er op zijn eentje in zijn donkere kamer wel vijf maanden aan zwoegen.

Extra’s. Harryhausenfans zullen hun vingers aflikken bij deze box. Naast overvloedig bonusmateriaal bij de vier lange speelfilms (met ook documentaires over belangrijke titels die niet in deze verzameling zitten: The ThreeWorlds of Gulliver, Mysterious Island) bevat deze uitgave nog twee extra schijfjes, eentje gewijd aan ’the early years’ (een catalogus van zijn volledig oeuvre voor zijn speelfilmproductie, inclusief amateurfilmpjes, probeersels, experimenten, projecten waarvoor hij niet verder geraakte dan enkele voorstudies), een tweede met getuigenissen, tv-uitzendingen, interviews en diverse hommages van bewonderaars, van Joe Dante tot Tim Burton.

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content