In 2013 schreef Haifaa Al-Mansour geschiedenis door met Wadjda de eerste door een Saudische vrouw gemaakte film af te leveren, ook al moest ze die toen nog deels vanuit een busje draaien omdat ze niet in het openbaar met de mannelijke crewleden mocht pr...

In 2013 schreef Haifaa Al-Mansour geschiedenis door met Wadjda de eerste door een Saudische vrouw gemaakte film af te leveren, ook al moest ze die toen nog deels vanuit een busje draaien omdat ze niet in het openbaar met de mannelijke crewleden mocht praten. Sindsdien is de situatie er voor vrouwen in het streng-islamitische woestijnkoninkrijk gelukkig iets beter op geworden, maar van gendergelijkheid is nog geen sprake. Dat mag ook Maryam ondervinden, een jonge dokter en de discrete maar (goed)moedige heldin tegen wil en dank van Al-Mansours tweede Saudische langspeler. Aangezien ze de discriminatie en de hypocrisie in haar ziekenhuis beu is, besluit Maryam de politiek in te gaan, met alle weerstand en spanningen binnen- en buitenshuis van dien. Al-Mansour mijdt de grote statements en houdt het opvallend luchtig, alsof ze met de glimlach wil tonen hoe seksisme alle niveaus van de Saudische samenleving doordringt. Het resulteert in een vlotte, genereuze crowdpleaser die duidelijk op het westerse publiek is afgestemd. Jammer genoeg blijft het ook filmisch te netjes en te braaf om echt tot diep onder de sluiers door te dringen.