NORMAN Z. MACLEOD

VS 1948, MET BOB HOPE, JANE RUSSELL, ROBERT ARMSTRONG. 14.00 -BBC 2.

THE PALEFACE

De revival van de western in de jaren veertig leidde er ook toe dat komieken opnieuw satirisch begonnen uit te halen naar de conventies van dat genre. The Paleface is een van de meest geslaagde voorbeelden van zo’n komische kijk op de cowboyfilms. De titel is al een duidelijke knipoog, want een expliciete verwijzing naar Buster Keatons gelijknamgie stille klassieker uit 1922. Spilfiguur van deze door Technicolor-pionier Ray Rennahan gefotografeerde Paramount-parodie is Bob Hope, een van Woody Allens favoriete komieken. De gewezen radiograpjas en populaire komiek overtreft zichzelf als Painless Potter, een onhandige tandarts en geile snoever uit de stad die in het wilde Westen trouwt met de sexy outlaw Calamity Jane (pin-up Jane Russell). Tot zijn grote ergernis en schrik wordt Hope, in een van zijn typische rollen als lafaard, voor een revolverheld aangezien. Norman Z. McLeod, de regisseur van enkele films met W.C. Fields en de Marx Brothers, leidt de gags, de songs (het Oscarbekroonde Buttons and Bows) en de komische onzin rond wapensmokkel en geheime agenten in goede banen. Het succes van deze farce, die van Hope de populairste komiek van de VS maakte, was voor een groot deel ook te danken aan de vondsten van scenarist en Warner Bros-cartoonist Frank Tashlin. Die zou trouwens zelf een meer geïnspireerd vervolg op deze kaskraker regisseren: Son of Paleface uit 1948.

A Mother’s Prayer * Larry Elikann, VS 1995. Omdat het vandaag Wereldaidsdag is, komt dit genuanceerde, door Linda Hamilton en Noah Fleiss sterk vertolkte tv-drama op het scherm, over een moeder met aids die moet beslissen wat er met haar 8-jarige zoon na haar dood gebeurt (13.45 – VIJFtv) Parlez-moi d’amour * Sophie Marceau, Fr. 2002. De Poolse regisseur en gewezen Wajda-assistent Andrzej Zulawski trok in het midden van de jaren zeventig naar Frankrijk om er schitterende films te draaien als L’importance c’est d’aimer (met Romy Schneider) en Possession (met Isabelle Adjani). Rond die tijd begon hij ook een relatie met La boum-actrice Sophie Marceau. Zulawski zou haar regisseren in een viertal films waaronder L’amour braque en Mes Nuits Sont Plus Belles Que Vos Jours. In haar semi-autobiografisch en tragikomisch regiedebuut Parlez-moi d’amour, blikt Marceau terug op haar inmiddels opgebroken relatie met Zulawski. Een nerveus, erg verdeeld onthaald intiem drama over de hel van het huwelijk met Judith Godrèche als Marceaus alter ego (23.30 – France 3).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content