ACHTERGROND

The Elder Scrolls is de voorbije tien jaar uitgegroeid tot een van de referenties in het actierijke rollenspelgenre. De kwaliteit van de serie ging er bij elke nieuwe release technisch en inhoudelijk spectaculair op vooruit, van het geprezen vierde deel Oblivion (2006) tot en met de nog steeds erg populaire mijlpaal Skyrim (2012) - en de bijbehorende uitbreidingen, waarin een door de goden uitverkoren drakendoder de wereld van de ondergang moet redden. Tamriel Unlimited is een zijstapje binnen de fran...

The Elder Scrolls is de voorbije tien jaar uitgegroeid tot een van de referenties in het actierijke rollenspelgenre. De kwaliteit van de serie ging er bij elke nieuwe release technisch en inhoudelijk spectaculair op vooruit, van het geprezen vierde deel Oblivion (2006) tot en met de nog steeds erg populaire mijlpaal Skyrim (2012) - en de bijbehorende uitbreidingen, waarin een door de goden uitverkoren drakendoder de wereld van de ondergang moet redden. Tamriel Unlimited is een zijstapje binnen de franchise: het maakt de open spelwereld daarvan voor het eerst online voor meerdere spelers toegankelijk. Geen verhalende single-playermodus dus, maar allerlei (neven)opdrachten, zones en avontuurlijke missies - online. Je kunt de game voor het overgrote deel in je eentje doorploegen, maar je blijft steeds zichtbaar voor andere menselijke spelers, en vice versa. In de meeste gebieden kunnen andere gamers je geen schade toebrengen of met je buit aan de haal gaan, maar de kracht van het spel zit 'm wel net in de interactie met andere menselijke spelers, wanneer je bijvoorbeeld grotten en kerkers betreedt of aan Player versus Player-gevechten (PvP) deelneemt. En gildes kun je al helemaal niet in je eentje vormen. De vaardigheden en de kracht van je zelf samengestelde personages almaar uitbreiden blijft uiteraard een van de doelstellingen van de game. De verhalen bij de opdrachten krijg je via tekstschermen en door stemacteurs ingesproken passages, maar die acteurs klinken vaak amateuristisch en houterig. En omdat de game vlot online moet kunnen draaien, zet deze Elder Scrolls grafisch een stap terug. Vooral wanneer je de spelwereld verkent, valt het gebrek aan detail en diepte in vergelijking met Skyrim op. En de inventory-interface mist logica en duidelijkheid. Het zou pas écht compleet zijn mocht er een Elder Scrolls-game bestaan met zowel een epische verhaalmodus als online een uitgebreid multiplayerluik. De meeste spelers waarderen de afwisseling tussen single- en multiplayer, maar hier worden ze verplicht te kiezen tussen ofwel dit of het voorgaande spel - tenzij je ze allebei wilt aanschaffen. Er is ook een stukje van de geest van The Elder Scrolls verloren gegaan in Tamriel Unlimited: de verhalende kracht van de serie is hier nog slechts een schim van zichzelf. Dat neemt niet weg dat je weken tot maanden fun kunt beleven aan de onlinequeesten en de diverse PvP-gevechten. THE ELDER SCROLLS ONLINE: TAMRIEL UNLIMITED PC, PS4, XBOX ONE BETHESDA GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID *** DIMITRI DEWEVER