Frances the mute
...

Frances the mute Universal At The Drive-In, een ongewassen gezelschap uit El Paso met afro's waarrond de fruitvliegen zwermden, legde vijf jaar geleden met het fantastische Relationship of Command een bom onder de in slaap gesukkelde rockscene, maar de bandleden lieten het werkstuk als een stelletje amateur-zelfmoordterroristen in hun eigen handen exploderen voor het enige schade van betekenis kon aanrichten. De rock bleef rustig verderslapen, At The Drive-In spatte uiteen in Sparta en The Mars Volta. Omar Rodriguez-Lopez en Cedric Bixler Zavala - hun namen klinken al even knetter als hun muziek - brengen met Frances The Mute een gedesoriënteerde, intergalactische spacerace uit. De tracklist alléén al laat zich lezen als de Brieven aan de Korinthiërs die werden vertaald naar de Tabel van Mendelejev. Ten bewijze track 1: Cygnus... Vismund Cygnus Sarcophagi Umbilical Syllables Facilis Descenus Averni Con Safo Een en ander herinnert aan de symfonische rockmogollen uit de seventies: Yes, Genesis en Emerson, Lake & Palmer, die verzwolgen in hun eigen zelfvoldane 'pump'n glory'. Maar niet zo The Mars Volta, die met Frances The Mute een symfonie met punkattitude schreef, waarin de wendingen en bewegingen je als verraderlijke onderstromen meesleuren van de ene klif naar het andere rif, tot je het er doodsbenauwd van krijgt. Jimi Hendrix en Led Zeppelin worden bij momenten tot koorknapen gereduceerd; The Mars Volta toont zich in chaosbeheersing en kamikazerock nog groter dan de allergrootsten. Twee jaar geleden, net voor de release van hun geweldige debuut De-Loused In The Comatorium, verloren Rodriguez-Lopez en Zavala hun trouwe geluidsgeweldenaar Jeremy Ward aan een overdosis, en op Frances The Mute schrijven ze de woede, de pijn en het verdriet van zich af. De nummers klinken furieus anarchistisch, en zijn gebaseerd op een dagboek dat Ward toevallig op de achterbank van een auto vond, toen hij nog voor een incassobureau werkte. Ward herkende zichzelf in de auteur van het dagboek, en maakte de anderen - en bij deze ook de wereld - deelgenoot van het verhaal. John Frusciante en Flea van de Red Hot Chili Peppers mochten mee vertellen - de ene op gitaar, de andere voor de gelegenheid op trompet. 'Voor ons is dit het beginpunt', liet Omar Rodriguez-Lopez al in interviews optekenen. 'Met deze plaat kunnen we ons officieel als The Mars Volta voorstellen.' Welkom in ons midden, fijne, gestoorde mensen. Eddy HendrixEddy Hendrix