Turbine Inc. / Codemasters Gameplay: 8,5 l Grafiek: 9 l Geluid: 8
...

Turbine Inc. / Codemasters Gameplay: 8,5 l Grafiek: 9 l Geluid: 8 Zowat alle fantasy, van Harry Potter over Era-gon tot Dungeons & Dragons, is ergens schatplichtig aan Tolkien: de grijsaard die met zijn Ringboeken al miljoenen fans had lang voor er sprake was van Peter Jackson, computergegenereerde gollems of Oscars. Ook in de MMORPG-wereld, het massively multiplayer online role playing game-universum waar duizenden gamers met elkaar dollen in cyberspace, regeren orken, elfen, ridders en ander tot de verbeelding sprekend volk. U kunt maar niet genoeg van ze krijgen en het mag dan ook niet verbazen dat elke gamesuitgever zijn eigen World of Warcraft wil - de absolute succestitel in dit genre, waar nu al ruim 8,5 miljoen spelers maandelijks met plezier 12 euro abonnementsgeld voor afdokken. Na een hele reeks twijfelachtige pogingen dient zich met The Lord of The Rings: Shadows of Angmar nu de eerste waardige uitdager aan. 'Terug naar de bron', hoor je de makers denken en ze werkten dan ook nauw samen met de Tolkien Foundation. Enthousiasme gegarandeerd: op een oproep voor testspelers reageerden liefst 200.000 vrijwilligers - meer volk dan veel concurrerende games op de piek van hun 'succes' naar hun onlinestrijdtoneel konden lokken. De goeden uit het verhaal zijn welbekend: hobbit, mens, elf of dwerg. Je kiest je geprefereerde personage alsook een beroepsklasse en wat vaardigheden en trekt vervolgens de wijde wereld genaamd Midden-Aarde in. Bezoek de Shire of trek naar zones die door booswicht Sauron gecontroleerd worden, stel zelf een genootschap samen en voer queestes uit voor Bilbo, Aragorn of andere coryfeeën uit de Ringmythologie. Voor wie de griezelig gedetailleerde boeken las of de films uitzat, is de herkenbaarheid totaal: het LOTR-universum werd tot het kleinste grassprietje virtueel nagebouwd. Ben je het beu om je voorbeeldig te gedragen, dan kan je ook in de huid van een ork, reuzenspin, uruk-hai of een ander stuk onder Sauron ressorterend gespuis kruipen en de brave bewoners van Midden-Aarde de duivel aandoen. Momenteel is nog niet heel Midden-Aarde toegankelijk, maar in stijgende lijn met het aantal gamers zal regio na regio opengesteld worden. De oppervlakte waar je het voorlopig mee moet doen, is echter al groot genoeg en bevat voldoende uitdagingen (duizenden) om je maandenlang zoet te houden. Naarmate zich meer spelers online in clans en genootschappen organiseren, plannen de makers epische veldslagen waarbij talloze deelnemers schier eindeloos op elkaar inbeuken en -hakken. Helemaal zoals in de film dus. Raf Picavet