De Nederlandse schilder en levenskunstenaar Han van Meegeren wordt een derderangsartiest en eersterangsopportunist genoemd in een film die een eersterangsverhaal derderangs uitwerkt. Niet het Geert Wilders-kapsel van Guy Pe...

De Nederlandse schilder en levenskunstenaar Han van Meegeren wordt een derderangsartiest en eersterangsopportunist genoemd in een film die een eersterangsverhaal derderangs uitwerkt. Niet het Geert Wilders-kapsel van Guy Pearce bederft de pret, wel het rommelige scenario dat hoofd- van bijzaak niet onderscheidt, matige acteerprestaties en het voortdurend terugvallen op dialogen die vaker pompeus dan spits zijn. Van Meegeren werd na de Tweede Wereldoorlog van collaboratie beschuldigd omdat hij erop los had gefeest en schatrijk was geworden door het nazikopstuk Hermann Göring een schilderij van Johannes Vermeer te verkopen. Zijn verdediging deed de kunstwereld op haar grondvesten daveren: hij had de Vermeer zelf geschilderd en de experts om de tuin geleid. Het is onduidelijk of we regisseur Dan Friedkin nog terugzien in de filmwereld. De man die schatrijk werd door Amerikanen Toyota's te verpatsen, kocht vorig jaar voetbalploeg AS Roma op voor 591 miljoen euro.