Kopzorgen. Dat hielden producent Bart Van Langendonck en de financiers aanvankelijk over aan de roekeloosheid van Pieter-Jan De Pue. Voor zijn filmdebuut bleef ...

Kopzorgen. Dat hielden producent Bart Van Langendonck en de financiers aanvankelijk over aan de roekeloosheid van Pieter-Jan De Pue. Voor zijn filmdebuut bleef de Gentse regisseur immers naar het turbulente Afghanistan terugkeren, waar hij meermaals zijn leven op het spel zette. Het loonde, want De Pue kwam terug met een opmerkelijke docufictie over een groep vroegrijpe Afghaanse tieners die de oorlog proberen te overleven door allerlei hachelijke klusjes op te knappen en zich als krijgsheren te gedragen. Of De Pue nu embedded is bij Amerikaanse soldaten of de tieners mee te paard volgt over een kale, majestueuze bergrug: de beelden die hij zelf met zijn 16mm-camera schoot zijn onwaarschijnlijk mooi. Een energiek debuut van een beeldenpoëet met een wakkere geest.