DE LIEVE LUST. DE LESBIENNES VEROVEREN VT4, IN ‘The L-Word’.

ELKE WOENSDAG VANAF 9/3 û 23.05 VT4

The L-Word

De Amerikaanse omroep Showtime – een betaalzender zoals HBO – heeft duidelijk zijn nichepubliek gevonden. Enkele jaren geleden gooide Showtime al hoge ogen met de taboedoorbrekende homoreeks Queer as Folk, die een heel stuk verder ging dan het Britse origineel, en in de herfst van 2003 bracht de zender dan The L-Word, waarin lesbiennes hun gang mochten gaan. Televisie voor homoseksuelen en lesbiennes is dan ook een van de belangrijkste trends van de laatste jaren, kijk maar naar de Vlaamse pogingen om bij te benen.

In de openingstitels van The L-Word rollen er een hoop ‘woorden beginnend met -l’ over het scherm – love, laughter, lust, Los Angeles – maar natuurlijk draait het hier vooral om ‘lesbians’. De serie laat daar ook weinig twijfels over bestaan: in de eerste scène komt een van de personages tot de constatering dat ze aan het ovuleren is, waarna haar (vrouwelijke) partner haar vastgrijpt en zegt: ‘Let’s make a baby’ (via ingevroren sperma, welteverstaan). The L-Word is een soort lesbische Sex and The City ( ‘Same Sex, Different City’, zo luidde de reclameslogan bij de lancering in de Verenigde Staten) en volgt het wedervaren van een groep succesvolle lesbische en biseksuele vrouwen die wonen en werken in Los Angeles (laat u echter niet misleiden: de reeks is voor het grootste stuk opgenomen in Vancouver in Canada). Hoewel de serie vol glamour zit – de vrouwen hebben zowat allemaal een huis met zwembad en een droomjob -, de seks bij momenten van het scherm spat en de acteurs op Amerikaanse wijze onwerelds knap zijn, kreeg The L-Word in de VS toch een hoop lof omdat lesbiennes er zo realistisch in geportretteerd worden. Net als Sex and The City werd de reeks al snel een geliefd gespreksonderwerp, en na nauwe-lijks een vijftal afleveringen besliste Showtime om een tweede seizoen te bestellen (dat momenteel in de VS loopt). De reeks zorgde bovendien voor wat verse lucht voor de carrières van Jennifer Beals, die na haar danskunstjes in Flashdance in de obscuriteit was verzonken, en Pam Grier, de cultactrice uit de jaren zeventig die enkele jaren geleden nog schitterde in Jackie Brown van Quentin Tarantino.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content