GB-VS, 1942-1976
...

GB-VS, 1942-1976 Universal / blu-ray Films: ** tot **** Extra's: **** 'Wie de vorm beheerst, is de inhoud meester', zei Frits Bolkestein ooit, en hoewel de Hollandse überliberaal er op politiek vlak vaak ijsglad naast zat, had hij op dat ene punt overschot van gelijk. Of Bolkestein daarbij dacht aan de films van Alfred Hitchcock is twijfelachtig, maar als er één regisseur is die heeft bewezen dat je enkel met formele middelen als ritme, compositie, kleur, architectuur en montage de extreemste emoties, donkerste fantasmes en diepste angsten kunt oproepen, dan was het de master of suspense wel. Wie daarvan het zoveelste bewijs wil, kan vanaf deze week The Hitchcock Masterpiece Collection aanschaffen, een mooie verzamelbox van Universal met daarin 14 Hitchcocktitels, waarvan er dertien hun debuut maken op blu-ray. De box begint bij de spionagethriller Saboteur uit 1942 en gaat tot Hitch' laatste - de capercomedy Family Plot uit 1976 - en focust met andere woorden op zijn modernistische Hollywoodperiode. Daarin nam Hitchcocks neiging tot formalisme en abstractie trouwens alsmaar radicalere vormen aan, met de begingeneriek van Vertigo (1958), de douchescène uit Psycho (1960) of de elektronische soundtrack voor The Birds (1963) als bezwerende bewijzen. Hoe spannend zijn suspenseverhalen ook waren, en hoe stijlvol zijn leading men en ladies, als Hitch een van de grootste genieën uit de filmgeschiedenis wordt genoemd, dan is dat vooral vanwege die totale beheersing van het filmalfabet en het lumineuze inzicht dat inhoud voortvloeit uit vorm en niet andersom. Cruciaal bij een blu-raybox als deze - die volledig conform de Hitchcockcanon een fraai, ravenzwart designjasje meekreeg - is daarom de kwaliteit van de hd-transfers en -restau- raties. Over meesterwerken als Shadow of a Doubt (1943), Rear Window (1954), Vertigo en Psycho valt tenslotte toch niet te twisten - tenzij je even psychotisch bent als Norman Bates. En met ruim vijftien uur aan boeiend bonusmateriaal (commentaren, interviews, storyboards en docu's) heeft zelfs de Hitchcock-diehard geen reden tot klagen. De meeste van de hd-transfers zijn gelukkig prima tot uitstekend, zowel qua beeld als geluid, al zijn er een paar minder geslaagde bij die Hitchcocks vormelijke en technische grandeur niet volledig tot haar recht laten komen. Zo werd bij Frenzy (1972) - Hitch' laatste, welgemikte uithaal over de jacht op een misogyne seriemoordenaar - enkel de beginsequens gerestaureerd en lijkt er verder een flou en grijzig stoflaagje over de film te liggen. Dezelfde manco's duiken ook op bij Family Plot en Marnie (1964), alsof de restaurateurs na de eerste tien titels door hun beste krachten heen zaten. Toch geen smetteloos rapport dus, al zien de films er op dvd natuurlijk niet beter uit en zijn het de enige minpuntjes van een blu-raycollectie die elke cinefiel sowieso in huis moet hebben. Of hij nu gelooft dat vorm primeert op inhoud, of niet. Win 1 exemplaar van de Hitchcock Masterpiece Collection. Zie pagina 8. WWW.KNACKFOCUS.BE DAVE MESTDACH