De Rode Loper of De Zevende Dag gezien? De Standaard of De Morgen gelezen? Dan kan het u niet ontgaan zijn dat Vlaanderen haar eerste Hollywoodster zou hebben. Haar naam: Lyne Renée - oftewel Line Van Wambeke zoals ze tot voor kort in Velzeke bekend stond. Haar claim to fame: de lauwe film noirThe Hessen Affair, die welgeteld één week in amper vier (!) Belgische bioscoopzalen te zien was. Niet dat we het kind geen florissante carrière toewensen - wat ons...

De Rode Loper of De Zevende Dag gezien? De Standaard of De Morgen gelezen? Dan kan het u niet ontgaan zijn dat Vlaanderen haar eerste Hollywoodster zou hebben. Haar naam: Lyne Renée - oftewel Line Van Wambeke zoals ze tot voor kort in Velzeke bekend stond. Haar claim to fame: de lauwe film noirThe Hessen Affair, die welgeteld één week in amper vier (!) Belgische bioscoopzalen te zien was. Niet dat we het kind geen florissante carrière toewensen - wat ons betreft slaat ze George Clooney aan de haak en wint ze straks een Oscar. Toch moeten we bij de would-be hype enkele kanttekeningen plaatsen. Ten eerste is The Hessen Affair géén Hollywoodfilm, wel een in België en Canada gedraaide, door het Antwerpse Corsan NV geproduceerde en met ' tax shelter'-geld gefinancierde B-film, geregisseerd door Corsan CEO Paul Breuls. En ten tweede is er geen Joe Sixpack die de bevallige Vlaamse al aan het werk zag. The Hessen Affair - waarin ook Titanic- has-been Billy Zane meespeelt - heeft nog altijd geen Amerikaanse verdeler gevonden en zal wellicht nooit verder raken dan de dvd-rekken. Niet alleen kreeg de film overwegend slappe kritieken, 230 betalende bezoekers - goed voor een totaalrecette van 1521 euro - is niet meteen een cijfer waarmee je in Tinseltown indruk maakt, laat staan datRenée er ginds haar manicure mee kan betalen. Uit de buitenproportionele media-aandacht voor de Velzeekse Hollywoodqueen vallen slechts twee dingen te concluderen. Eén: de Vlaamse media, ook diegene die zichzelf kwaliteit toedichten, hinken elkaar kritiekloos achterna in hun BV-geilheid. En twee: Paul Breuls - die eerder ook andere flops als Eline Vere, Shades, Suite 16 en De Verlossing produceerde - is een lepe entrepreneur die perfect weet hoe hij zijn promoverhaaltje aan het journaille moet slijten en bij uitbreiding ook aan zijn investeerders. Met de belangstelling voorRenée zullen die zichzelf heel even filmmogol hebben gewaand op de met tweederangs-BV's bevolkte en door De Rode Loper gecoverde wereldpremière in Antwerpen, waar behalve Marcel Vanthilt niemand iets positiefs over de film te melden had. Ter info: Vanthilt is familie van Paul Breuls en Antwerpen ligt 9000 kilometer ten oosten van Los Angeles. In het Vlaamse filmwereldje is Breuls niet meteen een graag geziene gast. Zo reageerde de branche twee jaar geleden uiterst negatief op zijn plan voor eigen filmstudio's in Hasselt, wegens 'onrealistisch' en 'louche'. Bovendien noemt Jan Verheyen hem onomwonden een oplichter en doen er rond de nv Corsan genoeg verhalen over aangeslagen auto's,onbetaalde medewerkers en setstakingen de ronde om er een film uitte puren die een stuk spannender is dan The Hessen Affair. Lyne Renéekan zich maar beter klaar houden. Dave Mestdach