Reeks: ****
...

Reeks: **** Extra's: ** (Universal) REEKS In een krantencolumn lazen we onlangs een lofzang op Clan, omdat die reeks zoveel sterke vrouwelijke personages op de Vlaamse televisie heeft durven te brengen. Een terechte opmerking, en het zal wel geen toeval zijn dat de makers van Clan grote fans zijn van Amerikaanse tv-series, aangezien vrouwen daar de afgelopen jaren vaker wel dan niet de show stelen. Kijk maar naar de uitreiking van de Emmy Awards vorige week. Homeland werd daar bekroond als beste dramaserie, en Claire Danes kreeg de prijs voor beste actrice voor haar hoofdrol als CIA-agente met waanvoorstellingen, waarmee ze onder meer Glenn Close (Damages), Kathy Bates (Harry's Law) en Elisabeth Moss (Mad Men) - toch niet de eersten de besten - het nakijken gaf. Ook Julianna Margulies was opnieuw genomineerd, voor haar hoofdrol in The Good Wife, voor de derde keer op rij al en na haar winst in die categorie vorig jaar. De accolades voor haar en de serie zijn meer dan terecht, want haar Alicia Florrick is een van de sterkste vrouwelijke personages op het tv-scherm vandaag en ze wordt eigenlijk alleen maar sterker. Bij de start van The Good Wife was ze nog vooral de bedrogen huisvrouw die even moest slikken toen de ontrouw van haar man uitkwam en daarna haar zaakjes op orde probeerde te krijgen. Hoe beter dat lukte, hoe onafhankelijker ze werd, zodat ze tegen het einde van vorig seizoen eindelijk de kracht vond om Peter Florrick aan de deur te zetten en aan te pappen met haar grote liefde Will. Die nieuwe relatie zorgt echter voor problemen: Peter kon herverkozen raken als openbaar aanklager van Chicago net omdat zijn vrouw altijd aan zijn zij was blijven staan, en in zijn jacht op het gouverneurschap zou Alicia dus een belangrijke troef zijn. Bovendien loopt Will als baas van het advocatenkantoor waarvoor Alicia werkt gemakkelijk in de kijker van het departement justitie in de stad, zodat ze alles zoveel mogelijk geheim moeten houden. Net die verstrengeling van belangen maakt The Good Wife veel meer dan de wederopstanding van Alicia: dat is maar één puzzelstukje in een veel breder verhaal, waarin ook de politieke spelletjes rond - in de VS verkozen - ambten als aanklager en het Amerikaanse rechtssysteem aan bod komen of de soms moeilijke interne relaties in een groot advocatenkantoor. En als kers op de taart slagen de makers erin om in elke aflevering een 'proces van de week'-scenario te bedenken dat op zijn eentje al genoeg zou zijn om van The Good Wife een meer dan modaal advocatendrama te maken. Kortom: alle respect voor Clan, maar dit is toch nog van een heel ander niveau. EXTRA'S Verwijderde scènes, een portret van het hoofdpersonage en enkele korte docu's. Stefaan Werbrouck