Saul Dibb **
...

Saul Dibb ** met Keira Knightley, Ralph Fiennes, Hayley Atwell, Dominic Cooper, Charlotte Rampling Anglofielen die zich graag aan getroebleerde aristocraten vergapen, komen na Atonement en Brideshead Revisited opnieuw aan hun trekken met deze beheerste BBC-biopic over Georgiana Spencer (1757-1806), van wie de buitensporig betreurde Lady Di een verre afstammelinge was. Georgiana werd op haar 17e de ster van de Britse jetset toen ze werd uitgehuwelijkt aan de machtige hertog van Devonshire, maar het waren vooral haar turbulente privéleven, lesbische geflirt en salonactivisme die haar een plek in de geschiedenisboeken bezorgden. Aan onderwerpen voor een kritische of pikante doorlichting van het hypocriete hofleven geen gebrek dus. Toch houden de makers het opvallend discreet en zoomen ze vooral zedig in opGeorgiana's liefdesleven. Thuis moet die immers een menage à trois tolereren als blijkt dat ze de hertog geen mannelijke opvolger kan schenken en zelf beleeft ze daarbuiten een passionele affaire met de Earl of Grey, de jonge prime minister in spe. Wat als een gearrangeerd sprookjeshuwelijk begint, ontaardt zo algauw tot een cluster van intriges, waarbij Georgiana haar naïeve joie de vivre even snel kwijtspeelt als haar maagdelijkheid. Nu eens toont ze zich een rebelse protofeministe, dan weer een hartgebroken huissloortje dat gevangen zit in strakke korsetten en nog strakkere patriarchale codes. Vernieuwend of subversief kun je deze preutse pruikenfilm niet noemen. En al helemaal niet als je superieure en stoutmoedigere genreoefeningen als Sense and Sensibility, A Room with a View of zelfs Elizabeth hebt gezien. Toch weet regisseur Saul Dibb (vooral bekend van de BBC-miniserie The Line of Beauty) de obligate parade aan decolletés, kandelaars en lusttuinen een lichtelijk gekweld zieltje in te blazen met een beheerste, in lange travelling shots gevatte mix van blauwbloedige Realpolitik, bedgeheimen en mentale powerplay. Bovendien zet Britbabe Keira Knightley - blijkbaar vastbesloten om de korsettenkoningin van haar generatie te worden - een behoorlijke vertolking neer als de beproefde jonkvrouw met strijkplanktorso. Toch is het vooral Ralph Fiennes in de rol van hertog die de show steelt als de stijve upper class hark die niet op een maîtresse kijkt - let op de parallel met Lady Di - en met achteloos gemak naar de titel van male chauvinist pig avant la lettre solliciteert. Eindafrekening: een goed vertolkte en smaakvol in beeld gezette kroniek over een jonge vrouw op zoek naar vrijheid, maar te braaf en déjà vu om écht tot onder de gepoederde pruiken te reiken. Dave Mestdach