The Lodger (1927)Downhill (1927)The Man Who Knew Too Much (1934)The Thirty-Nine Steps (1935)/ Sabotage (1936)The Secret Agent (1936)Young And Innocent (1937)The Lady Vanishes (1938).
...

The Lodger (1927)Downhill (1927)The Man Who Knew Too Much (1934)The Thirty-Nine Steps (1935)/ Sabotage (1936)The Secret Agent (1936)Young And Innocent (1937)The Lady Vanishes (1938). Films: **** Extra's: ** Video/Film Express Films. Vooraleer Alfred Hitchcock in 1940 uitweek naar de VS en er de beroemdste regisseur ter wereld werd, was hij al een gevierd filmmaker in Engeland. De corpulente zoon van een Londense groente- en pluimveehandelaar kreeg zijn vorming deels in de Duitse filmwereld en dat is aan zijn doorbraakfilm The Lodger (1927) goed te zien: Hitch introduceert hier zijn favoriete thema van de onschuldige voorbijganger die wordt vervolgd en bestraft voor een misdaad die hij niet heeft begaan, maar hij drenkt zijn studie van seksuele kwelling en terreur wel in de zware schaduwen van het Duitse expres-sionisme. In de overige zeven Britse films uit deze verzameling overheerst echter het oer-Engelse van Hitchcocks persoonlijkheid. Dat merk je aan de gezellige plattelandsdecors, de heerlijk excentrieke personages en het gevoel voor understatement, maar ook aan de obsessie met misdaad en moord in de meest onschuldige en huiselijke context. Tijdens zijn Engelse jaren lanceerde de latere maker van Vertigo, North by Northwest en Psycho de unieke mix van spanning, seksualiteit en ondeugende humor die men later typisch hitchcockiaans is gaan noemen. Hitchcocks Britse films hebben zeker niet de diepte, geladenheid en gelaagdheid van zijn Amerikaanse werk, maar wat ze zo onweerstaanbaar maakt is dat je een regisseur aan het werk ziet die duidelijk verliefd is op zijn nieuwe speelgoed en erop gebrand is ons te verbazen met zijn vernieuwingen en zijn filmtechnische stunts. Dat doet je gauw vergeten dat je naar prenten zit te kijken die toch al driekwart eeuw oud zijn. Ze zijn het werk van een meester in visuele contrasten die in de kunst van het vertellen een absolute helderheid nastreeft. De pure Hitchcockmomenten die in deze anthologie zo voor het grijpen liggen, zijn dan ook om van te snoepen: een ambassadeur die tijdens een concert neergeschoten wordt op het moment van de klap van de bekkens in The Man Who Knew Too Much; het geflirt tussen Madeleine Carroll en Robert Donat die met handboeien aan elkaar geketend zijn in The Thirty-Nine Steps; de tocht door Londen van een kleine jongen die niet beseft dat er een tijdbom verborgen zit in het filmblik dat hij transporteert in Sabotage; de lange camerabeweging door een danszaal naar een close-up van de drummer die een nerveuze tic aan zijn ogen heeft in Young and Innocent.Extra's. Geen bonusmateriaal over het werk van Hitchcock in deze box, maar wel drie re-makes door andere regisseurs: twee van The Thirty-Nine Steps (uit 1959 en 1978) en één van The Lady Vanishes (1979). Op zich geen onaardige films, maar als je ze naast de originelen legt, zie je meteen het verschil tussen proper vakwerk en geniaal cinematografisch inzicht. Win 3 boxen van The Classic Hitchcock Collection. Zie pagina 6. Trakteert op FOCUSKNACK .BEPatrick Duynslaegher