Terwijl Canvas de Britse Queer as Folk aankocht, legde Kanaal 2 de hand op de gelijknamige Amerikaanse remake. Het internationale succes van het origineel deinde immers ook uit tot de Verenigde Staten, dankzij illegale videokopieën en (gecensureerde) marathonvertoningen op homofilmfestivals.
...

Terwijl Canvas de Britse Queer as Folk aankocht, legde Kanaal 2 de hand op de gelijknamige Amerikaanse remake. Het internationale succes van het origineel deinde immers ook uit tot de Verenigde Staten, dankzij illegale videokopieën en (gecensureerde) marathonvertoningen op homofilmfestivals. Dat alles inspireerde betaalzender Showtime, dat zo'n 13 miljoen huishoudens bereikt, tot een eigen versie, gesitueerd in Pittsburgh, Pennsylvania. Showtime heeft immers fel te lijden onder het succes van 'stoute' series als Sex and the City en The Sopranos, beide uitgezonden door concurrent HBO. Showtime lanceerde een maandenlange marketingcampagne en zond de eerste aflevering uit in december vorig jaar. De zender investeerde maar liefst 30 miljoen dollar in het eerste seizoen: een serie van 22 keer 45 minuten, die gemiddeld 1,5 miljoen kijkers haalde. Het tweede seizoen, met 20 afleveringen, gaat van start in januari. De parallellen met het Britse origineel zijn beperkt tot de spanning tussen de drie oorspronkelijke hoofdpersonages en de eerste verhaallijnen. Conform de Amerikaanse soaps groeiden vier oorspronkelijke bijrollen uit tot volwaardige hoofdrollen en wordt met cliffhangers gewerkt. Kwestie van de kijkersaantallen op te drijven. Ook in de VS is de serie gemaakt met nagenoeg onbekende regisseurs en acteurs. De enige uitzondering is Sharon Gless, die van '82 tot '88 de rol van agente Christine Cagney speelde in de tv-serie Cagney & Lacey. Aanvankelijk zou de serie worden geregisseerd door Joel Schumacher, verantwoordelijk voor twee barslechte Batman-films, 8mm, The Client en Flawless. Tot mei vorig jaar, toen Schumachers agenda plotseling overvol bleek te zitten. Later bleken creatieve meningsverschillen achter zijn vertrek te schuilen: Schumacher betwijfelde of de betaalzender ver genoeg zou gaan. Niet evident in een puriteins tv-landschap als Amerika: potentiële sponsors als Prada, Versace en Perry Ellis weigerden alle voorstellen, de National Football League verzocht de makers alle referenties naar de Pittsburgh Steelers te verwijderen en rechtse groeperingen voerden advertentiecampagnes waarin kijkers werden aangespoord hun Showtime-abonnement op te zeggen.'Ik dacht niet dat ik het ooit nog zou meemaken dat in een tv-serie mannen anale seks met elkaar hebben', pruilde de voorzitter van de American Family Association. De Amerikaanse versie blijkt bijna zo expliciet als het origineel te zijn. De cast is evenwel volledig blank, en de zelfspot en snelheid van zijn voorganger zouden ontbreken. New York Magazine noemde het niettemin 'de tv-serie die Sex and the City doet lijken op de tekenfilms op zaterdagochtend'. Zelf zullen we ten vroegste in 2003 kunnen oordelen: bij de Vlaamse Media Maatschappij wordt een vroegere uitzenddatum 'niet verstandig' geacht.