Film:**** Extra's:* (DFW)
...

Film:**** Extra's:* (DFW) Alleen lieden voor wie cinema niet meer moet zijn dan een mooi afgerond vertelseltje (helaas ook veel recensenten dus) zullen ongevoelig blijven voor de overdonderende filmische kwaliteiten van Brian De Palma's nieuwste triomf in mise-en-scène, gebaseerd op James Ellroys roman over de onopgeloste groteske moord (gehalveerd, leeggebloed, organen verwijderd, mond van oor tot oor opengesneden tot een clowneske grijns) op een would-be starlet. Niet dat De Palma's eerste zuivere film noir (hij flirtte al met dit genre in Carlito's Way) een louter formalistische aangelegenheid is. Maar het is wel via de glamoureuze belichting van een kwartet verleidelijke jonge sterren (Scarlett Johansson, Josh Hartnett, Hilary Swank, Aaron Eckhart), via een subtiel spel met werkelijkheid en illusie in decor, cameravoering, montage, ritme en muziek dat De Palma de thema's en motieven uit Ellroys roman cinematografisch interpreteert. De intrige is opgebouwd als een kluwen van raadsels, geheimen, listen, vermommingen en valse sporen, met als terugkerend film-in-de-filmmotief de genadeloze en bijna obsceen rauwe screentest van het tragische slachtoffer. Iedereen liegt dat het niet schoon meer is in een film waarin onder de symbolische witte letters van het 'HOLLYWOOD'-teken dat de heuvels van Los Angeles domineert, een gruwelijk moordritueel werd geënsceneerd. Deze film waarin niets is wat het lijkt (en alles een kwestie is van standpunt, van mise-en-scène dus) is zelf één grote trompe-l'oeil. Het mekka van de film tijdens de jaren 40 werd haast integraal nagebouwd in Bulgaarse studio's, een volledig kunstmatige wereld waarin De Palma met discrete virtuositeit de verdorvenheid, de manipulaties en de desillusies onthult die schuilgaan achter de wervende façade van de droom- fabriek. Toch een waarschuwing voor wie zich deze dvd wil aanschaffen: het ergste is niet dat de 2-disc special edition enkel volgepropt werd met onbenullige extra's, wel dat deze zogeheten widescreen-versie het oorspronkelijke 2.35: 1-formaat niet respecteert, maar gereduceerd werd tot de 1.78: 1-beeldverhouding. Wat neerkomt op pure verminking van de oorspronkelijke beeldcomposities en filmkaders. (P.D.)