Een decennium van bladgoud – Wat blijft er van de ‘golden sixties’ over als je alle mythes en legendes wegschraapt? Een decennium als alle andere, aldus Gerard DeGroot.

Gerard DeGroot, MacMillan, 508 blz.

Neen, dit is geen boek over Yesterday of andere akoestische klassiekers uit de jaren 60, zoals de titel misschien laat uitschijnen. Wat de Amerikaanse geschiedenisprofessor Gerard DeGroot probeert te doen in The 60s Unplugged is een eerlijk beeld schetsen van het decennium, ‘free of the amplifiers, synthesizers, and filters that hide imperfection and distort meaning’. Zijn doel is om als iemand die het tijdperk niet zelf heeft meegemaakt terug te blikken, zonder dat de mythes en legendes in de weg staan: ‘For too long, the Sixties has been a sacred zone’, schrijft hij. ‘But cast aside the rose-tinted spectacles and we see mindless mayhem, shallow commercialism, and unbridled cruelty… Revolution was never on the cards. Chauvinism and cynicism got the better of hope and tolerance.

DeGroot vertelt het verhaal van de echte jaren 60 aan de hand van 67 korte hoofdstukken, waarin hij de belangrijkste gebeurtenissen van het decennium behandelt – van de invasie in de Varkensbaai over de heerschappij van The Beatles tot het rampzalige rockfestival in Altamont. Dankzij zijn uitgebreide onderzoek (in de bibliografie van het boek staan ruim 400 boeken en artikels) komt hij daarin vaak met interessante weetjes voor de dag. Zoals dat de troep gillende meisjes die de Fab Four begroetten toen ze in de Verenigde Staten aankwamen, eigenlijk betaald waren door de platenmaatschappij, in wat één van de eerste professionele pr-campagnes uit de popgeschiedenis was.

Maar wat DeGroot met zijn adelaarsblik op het decennium vooral aantoont, is hoe de marginaal vele zogenaamde revoluties van toen waren. Hij beschouwt de tegencultuur als een fenomeen dat vaak leuk en vernieuwend was maar eigenlijk ook heel oppervlakkig. Vooral als het gaat over de gezwollen taal en de wollige principes van de toenmalige ‘revolutionairen’ doorprikt DeGroot met veel plezier de ballonne-tjes. Zo vertelt hij over een antioorlogsmars in Washington waarmee hippies probeerden om het Pentagon in de lucht te laten zweven. Ze geloofden niet alleen dat zoiets echt mogelijk was maar ook dat het de oorlog in Vietnam kon doen stoppen. John Lennons ‘bed-in’ voor de vrede lijkt plotseling een stuk rationeler. The 60s Unplugged is niet alleen een zeer interessante inleiding op de jaren 60, maar biedt ook een tegengewicht voor alle nostalgische terugblikken van de volgende maanden.

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content