Huilerige tragiek, campy humor, barokke decors en flamboyante kleuren: Baz Luhrmann (47) mag met Australia dan al gezwind in de voetsporen treden van de grote Hollywoodspektakels van weleer, het resultaat blijft vintage Luhrmann. De maker van Moulin Rouge! over zijn nieuwste epos.

‘Australia’ refereert aan traditionele Hollywoodepen,maar oogt tegelijk hip en hedendaags. Hoe ben je daarin geslaagd?

Baz Luhrmann: Ik volg de regels én breek ze. Het is moeilijk om over de film te praten omdat hij verschillende genres combineert. Vandaar dat ik me een culinaire metafoor permitteer: als actiefilms de McDonald’s van de cinema zijn en auteursfilms de sushi, dan probeer ik een totaalbanket te maken, met een luchtige entree en nadien een stevig hoofdgerecht. In die zin volgt Australia hetzelfde stramien als Gone With the Wind, al voeg ik er wel hedendaagse toetsen aan toe. Zoals het vertelperspectief: in hetbegin volg ik het verhaal door de ogen van de jongeAboriginal, daarna schakel ik over op Lady Ashley en noglater op The Drover. Het is klassieke cinema, maar danvanuit een moderne invalshoek.

Waarom heb je na het debacle van je ‘Alexander’-biopic weer voor zo’n groots epos gekozen?

Luhrmann: Catherine en ik woonden in Parijs toen mijn Alexander-project werd afgevoerd en we wilden daarna liever iets dichter bij huis maken om meer bij onze kinderen te kunnen zijn. Ook psychologisch wilden we naar de roots terugkeren. De vragen die voortdurend door mijn hoofd spookten waren: ‘Waar komen we vandaan?’ en ‘Wie zijn we?’. Daarom heb ik haast onze hele geschiedenis doorploegd om uiteindelijk bij het verhaal van de Stolen Generations uit te komen.

En waarom precies dat verhaal?

Luhrmann: Omdat het symptomatisch is voor de gespannen relatie tussen blanke Australiërs en Aboriginals en nog steeds actueel blijkt, ook al speelt de film zich af in de late jaren 30. Kijk naar Barack Obama. Die is 47 en ook van gemengde afkomst. Mocht hij in Australië hebben gewoond, dan was hij als kind waarschijnlijk van zijnfamilie gescheiden en in een instelling geplaatst. Dat systeem heeft de Aboriginalbevolking gedecimeerd. Toen ik over het project nadacht, realiseerde ik me datwe een film konden maken die zowel een lach als een traan bevatte en tegelijk iets vertelde over de historische littekens van mijn land. Het is de genese van het moderne Australië.

Door Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content