ACHTERGROND

Het perfectionisme waarmee de Japanse spelauteur Hideo Kojima games maakt, is nauw verwant met de filmstijl van James Cameron. Hij neemt grondig zijn tijd om techniek, verhaal, visuals en speelstijl op elkaar af te stemmen. Die werkwijze legt hem bepaald geen windeieren. De Metal Gear-franchise, het bekendste hersenspinsel van Kojima, heeft wereldwijd al meer dan veertig miljoen exemplaren verkocht. En dat voor een weinig toegankelijke stealthreeks die bekend staat om zijn moeilijkheidsgraad. Los van enkele spin-offs en...

Het perfectionisme waarmee de Japanse spelauteur Hideo Kojima games maakt, is nauw verwant met de filmstijl van James Cameron. Hij neemt grondig zijn tijd om techniek, verhaal, visuals en speelstijl op elkaar af te stemmen. Die werkwijze legt hem bepaald geen windeieren. De Metal Gear-franchise, het bekendste hersenspinsel van Kojima, heeft wereldwijd al meer dan veertig miljoen exemplaren verkocht. En dat voor een weinig toegankelijke stealthreeks die bekend staat om zijn moeilijkheidsgraad. Los van enkele spin-offs en uitstapjes op draagbare consoles dateert de vorige Metal Gear Solid - IV - al van 2008. Maar zelfs een productietijd van bijna zes jaar is niet voldoende om opvolger Metal Gear Solid V af te werken. Getuige daarvan Ground Zeroes, een prequel die spelers een voorsmaakje geeft van de nieuwe open speelstijl, de next-gen-graphics (op PS4) en de algemene atmosfeer van MGS V, maar uiteindelijk verre van een volledige game-ervaring blijkt. De speler kruipt wederom in de huid van protagonist Snake - nu voor de eerste keer vertolkt door 24-ster Kiefer Sutherland. Als huurling krijg je de opdracht een geheime, Guantanamo Bay-achtige basis op Cuba te infiltreren, twee gevangenen te lokaliseren en ze heelhuids te bevrijden. De omgeving is een zandbak van enkele virtuele vierkante kilometers, waar je volgens je eigen tactiek in kunt klooien. Een militair tentenkamp, gevangeniskooien in de buurt van zeekliffen, een helikoptervliegveld en een verzameling gebouwen en loodsen met meerdere verdiepingen: that's it. De hele game speelt zich af op die locatie. Je kunt achter elk hoekje en bosje schuilen, voorbij bewakingscamera's sluipen, wachttorens beklimmen, lampen saboteren, patrouilles verschalken of ze compleet mijden. Maar, zelfs als je een paar keer het loodje legt en weer moet inpikken vanaf een checkpoint, ben je in minder dan twee uur klaar. De hoofdmissie leent zich dan wel tot herspelen, om zo strakkere speeltijden neer te zetten, geheimen te vinden, of net zo veel mogelijk tumult te maken (zo walsten we tijdens onze tweede speelbeurt achter het stuur van een gekaapt pantservoertuig over de vijand), maar toch: dit is eerder een veredelde demo dan een volwaardige game. Het handvol extra missies dat je na voltooiing vrijspeelt, verlengt de speeltijd met een uurtje of vier, maar ze ontvouwen zich op dezelfde locatie. Qua AI en grafiek is dit de top: de belichting is subliem op een next-gen-console. Toch is het wellicht bevredigender te wachten op MGS V: The Phantom Pain. METAL GEAR SOLID V: GROUND ZEROES PS3, PS4, XBOX 360 KONAMI GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID ****?DIMITRI DEWEVER