SMAK
...

SMAK CITADELPARK EN ST.-ANNAPLEIN IN GENT, TOT 8 OKTOBER. 09 221 17 03 EN www.smak.be Drie jaar geleden was Tazro Niscino op de Biënnale van Liverpool te gast met de opmerkelijke installatie Villa Victoria. Rondom een tempelvormig monument met een standbeeld voor Queen Victoria zette hij een constructie met trappen en steigers. Aan de buitenkant leek Villa Victoria op een gebouw dat grondig gerenoveerd werd; binnenin vond je een luxueuze hotelkamer met stemmige schemerlampjes, warm rood voltapijt en de bronzen Queen die als een surrealistisch gevaarte oprees naast het bed. Villa Victoria kon voor een nacht gehuurd worden, al moest je wel een gezonde slaper zijn om het uit te houden naast het massieve zwarte spookgestalte. Hetzelfde principe past Niscino - je vindt hem ook terug onder de naam Tatsurou Bashi - toe op het Gentse Sint-Annaplein. Rond het bronzen Christusbeeld dat daar al een kleine eeuw tussen het gebladerte staat, werd opnieuw een slaapkamer in elkaar getimmerd, al is het vertrek dit keer niet te huur en is de stoffering wat proletarischer. Ook de setting is minder slagvaardig, waardoor de Gentse installatie op een wat afgezwakte versie van Villa Victoria lijkt. Maar echt zwaar inleveren doet het Smak niet, want zelfs naast een bescheiden Ikea-kleerkast staat Niscino's Christus overeind als een huis. In de gedecoreerde container annex setting voor een webcam tref je het standbeeld bovenop het bed. Elke indruk van een sokkel of een plein werd weggevaagd en vervangen door een context waarin de Christus een verrassend, menselijk aanschijn krijgt. In zijn werk wil Niscino elementen uit de publieke sfeer naar binnen halen. Dat lukt hem aardig, niet alleen omdat hij zijn idee helder uit de doeken doet (wat je lang niet altijd kan zeggen van kunstenaars die zich op dezelfde niche toespitsen), maar ook omdat hij een in het oog springend, sculpturaal effect bereikt. Doordat de standbeelden wat groot zijn voor de slaapkamers ontstaat een curieus schaalon-evenwicht. Dat zorgt voor een soort reïncarnatie van het Christusbeeld of een frappante, nadrukkelijke aanwezigheid van een kunstwerk dat tevoren in een eeuwige slaap verzonken was. Ook als in situ-installatie kan Gott erscheint am Kopfkissen met de grote broers mee. De Japanner entert vrolijk een kunstwerk dat niet van hem is, schept - met niet veel meer dan een paar beddenlakens en een proper tapijt - een scherp contrast en rondt af met een gedaanteverwisseling die ook nog eens grappig is. In het Smak zelf is Niscino present met Speak of the Devil, een straatlantaarn die op de eerste verdieping een stukje uit het plafond steekt en een etage hoger functioneert als bureaulamp voor de directeur. Helaas is Speak een voorspelbare variatie op het eeuwige urinoir van Duchamp en zijn zet-eens-iets-van-op-straat-in-een-museum-the-ma. Bovendien is er al zoveel verlichtingspaalkunst in omloop, dat het idee een tikje afgezaagd begint te klinken. Maar we mogen niet klagen: het Smak zette een kunstenaar met spieren aan het werk, en dat was intussen alweer lang geleden. Els Fiers