(Xbox)
...

(Xbox) Ooit afgevraagd hoe het zou zijn om het eeuwige leven te bezitten? De Pale Lotus en Black Mantis, twee Chinese sekten uit de nabije toekomst, dromen niet van onsterfelijkheid, maar vechten ervoor. Het voorwerp van hun strijd zijn antieke artefacten met magische krachten. Bepaalde stukken van die artefacten zijn in het bezit van de ene sekte, andere stukken liggen verborgen bij krijgers van de tweede sekte. Vervelend, want de magie werkt alleen als de stukken aan elkaar worden gekleefd. Tao Feng: Fist Of The Lotus is een vechtgame met een verhaaltje erbij, een rariteit in het genre. John Tobias, de medeschepper van Mortal Kombat en dus beslagen in het ontwikkelen van vechtgames, levert met zijn nieuw productiehuis Studio Gigante een opmerkelijk debuut af. Vreemd is wel dat uitgerekend Tobias onvoldoende aandacht schenkt aan de gameplay. Een illustratie: de beste aanvalsstrategie bestaat erin om je beste beweging te herhalen tot de ander begeeft. Veel creativiteit komt daar niet bij kijken. De gelijkenis met Mortal Kombat is vaak subtiel maar soms ook opvallend, terwijl we van Tobias wat méér hadden verwacht. Dat Tao Feng toch een flinke brok spanning bevat, heeft te maken met het feit dat de tegenstander niet snel begeeft. Door een sterk ontwikkelde artificiële intelligentie in de spelmotor, kan de opponent gepast reageren of anticiperen als je een aanval inzet. Resultaat: een duel duurt geen dertig seconden, zoals in vele vechtgames, maar vijf à tien minuten. En dan heb je het best een doekje in de buurt om het zweet van je hoofd en handen te vegen. Bovendien vinden de gevechten plaats in verschillende omgevingen in plaats van in één enkel decor en maken de decorstukken onderdeel uit van de aanval. Concreet kun je van een muur springen of rond een paal slingeren om de vijand te verrassen. Opnieuw: een rariteit. De beelden zijn van een schoonheid zoals je die enkel op de Xbox kan krijgen, maar tijdens gevechten met de personages Iron Monk en Exile durven de animaties weleens te sputteren als de bewegingen elkaar snel opvolgen. Kortom, een pak gemengde gevoelens. Tao Feng is een strategisch belangrijke game voor Microsoft, dat een goed jaar na lancering nog steeds een karig aanbod van vechtgames voor de Xbox heeft. Toppers als Tekken of Dead Or Alive blijven voorlopig onbereikbaar, maar de achterstand wordt wel kleiner. DOOR BART VANDORMAEL