JUZO ITAMI

JAPAN 1986, MET KEN WATANABE, NOBUKO MIYAMOTO, TSUTOMU YAMAZAKI 15.00 - ARTE

Deze fel gesmaakte, hilarische culinaire farce vol knipogen naar Buñuel kreeg het label de eerste noedelwestern te zijn. Niet dat er plots met eetstokjes geschoten wordt of dat er geisha's met lasso's van noedels gestrikt worden. Regisseur Juzo Itami speelt enkel met de iconografie van het genre (de mysterieuze hoofdrolspeler draagt een cowboyhoed; sommige scènes lenen de stijlkenmerken van klassieke westerns). Zijn caleidoscopisch opgebouwde komedie is eerst en vooral een ode aan de rol van voedsel in de Japanse maatschappij. Het gastronomische epicentrum van Tampopo is een aftands wegcafé annex noedelrestaurant in de buitenwijken van Tokio. Dat wordt met veel moeite gerund door een jonge weduwe en moeder (Nobuko Miyamoto, de vrouw van Itami). De noedels die ze serveert, zijn zowat de slechtste die er in Japan te vinden zijn. Tot een flegmatieke samoerai-vrachtrijder (Tsutomu Yamazaki) zich tot een excellente noedelkok transformeert. Itami werd later hardhandig door de yakuza aangepakt voor zijn maffia-aanklacht The Gentle Art of Japanese Extortion en pleegde in 1997 zelfmoord door van acht hoog naar beneden te springen. Met deze wellustige gastronomische komedie brak hij internationaal door. Satire, geweld en erotiek gaan hand in hand in dit libertijnse feestmaal, waarin clochards de kwaliteit van de schotels bediscussiëren die ze in de vuilnisbakken van toprestaurants vinden, en een gangster en zijn liefje door een eierdooier via de mond aan elkaar door te geven, laten zien dat voedsel en seks hetzelfde zijn.

Under Capricorn ** Alfred Hitchcock, GB 1949. Een van Hitchcocks mindere films en indertijd een verschrikkelijke flop, al groeit met de jaren de aandacht en de waardering voor dit in koloniaal Australië gesitueerde kostuumdrama. Ingrid Bergman moedigde Hitch aan voor deze adaptatie van het boek van James Bridie, maar de productie van het aanvankelijk net als Rope in ononderbroken takes opgenomen Under Capricorn had heel wat te lijden onder Bergmans 'schandaalromance' met Roberto Rosselini. Dit in de Londense Elstree Studio gefilmde melodrama concentreert zich op de morele degradatie van een rijke Ierse vrouw door haar rampzalig huwelijk met haar veroordeelde en gedeporteerde man (Joseph Cotton). Het zijn vooral de ingewikkelde, samen met fotografieleider Jack Cardiff minutieus ingestudeerde camerabewegingen die een extra cachet geven aan deze pessimistische cocktail van misdaad, repressie, dood en seks (14.00 - BBC 2).

(L.J.)