Feit: de muziekliefhebber wordt deze festivalzomer verwend met een pak Grote Namen. Feit: de ticketprijzen zijn dit jaar niet gestegen. Feit: de voorverkoop van de festivals loopt minstens zo goed al vorig jaar. Conclusie: het is overal crisis, maar niet in de livesector. Een kleine rondvraag bij de organisatoren leert dat voorlopig enkel de sponsoring wat minder is, en dan nog alleen bij die festivals waarbij toevallig dit jaar een meerjarenovereenkomst met een bank- of autosponsor afliep. Cactus bijvoorbeeld m...

Feit: de muziekliefhebber wordt deze festivalzomer verwend met een pak Grote Namen. Feit: de ticketprijzen zijn dit jaar niet gestegen. Feit: de voorverkoop van de festivals loopt minstens zo goed al vorig jaar. Conclusie: het is overal crisis, maar niet in de livesector. Een kleine rondvraag bij de organisatoren leert dat voorlopig enkel de sponsoring wat minder is, en dan nog alleen bij die festivals waarbij toevallig dit jaar een meerjarenovereenkomst met een bank- of autosponsor afliep. Cactus bijvoorbeeld moest KBC laten gaan, 10 Days Off verloor het budget van Fortis en Dranouter zag de steun van Volkswagen verdwijnen. Er werden echter vrij snel nieuwe investeerders gevonden, al kijken die de kat uit de boom en engageren ze zich slechts voor een jaar. Hier en daar is een affiche uitgedund en kiezen organisatoren voor een bredere, meer publieksgerichte programmatie, maar over het algemeen blijven de line-ups vrij solide, met hier en daar zelfs Grote Verrassingen. Wie had bijvoorbeeld durven te dromen ooit nog ex- Talking Head David Byrne live op een festival aan het werk te zien - in casu op de Lokerse Feesten? Of Lou Reed op Jazz Middelheim? Volgens Live Nation-chef Herman Schueremans zijn inderdaad steeds meer grote namen bereid om op festivals te spelen. Dat is het gevolg van een trend die zich al enkele jaren doorzet: door meer te touren trachten bands de verloren inkomsten uit de cd-verkoop te recupereren. Daardoor zien ze zich verplicht hun shows te variëren, en nemen ze ook festivals in hun tourschema op. Schueremans: 'Dat noem ik het Jezus Christus- of Onze-Lieve-Vrouweffect: mochten die elk jaar ergens 'verschijnen', zou niemand er nog naar omkijken.' Bovendien hangt er nog een bonus aan vast: op festivals spelen ze voor een breder publiek dan hun fans alleen, en kunnen ze - dixit een religieus geïnspireerde Schueremans - 'nieuwe zieltjes' winnen. De muziekliefhebber vaart er dus wel bij, te meer daar de festivalorganisatoren er dit jaar bewust voor kiezen om - ondanks de hogere personeelskosten (door de indexering van de lonen) en de blijvende stijging van de gageprijzen - hun ticketprijzen niet op te drijven. Het is er gewoon het moment niet voor, weten ze. En daar worden ze voor beloond, want de voorverkoop loopt beter dan de vorige jaren. Wat niet wegneemt datiedereen - de kleinere festivals voorop - angstig de weersvoorspellingen in de gaten houdt: slecht weer betekent eenkleinere publieksopkomst,en dat zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de edities van volgend jaar. U weet wat u te doen staat. Door Karel Degraeve