Geen plaats waar tegenstellingen zo hoog ingeschat worden als in het genre van de reality-tv. Het geluk van de een mag dan wel op dat van de ander lijken, zet een gelukkig iemand naast een ongelukkige persoon en je krijgt vuurwerk, zo lijkt men daar altijd te denken. En dus vormden tegenstellingen ook de basis van de eerste aflevering van Switch, een nieuw programma waarin twee pubers een weekje van leven wisselen. De gezonde vissersjongen Jason kreeg de opdracht van Ramskapelle naar Merelbeke te verhuizen, en zijn intrek te nemen in de gifgroene kamer van Arno, ee...

Geen plaats waar tegenstellingen zo hoog ingeschat worden als in het genre van de reality-tv. Het geluk van de een mag dan wel op dat van de ander lijken, zet een gelukkig iemand naast een ongelukkige persoon en je krijgt vuurwerk, zo lijkt men daar altijd te denken. En dus vormden tegenstellingen ook de basis van de eerste aflevering van Switch, een nieuw programma waarin twee pubers een weekje van leven wisselen. De gezonde vissersjongen Jason kreeg de opdracht van Ramskapelle naar Merelbeke te verhuizen, en zijn intrek te nemen in de gifgroene kamer van Arno, een jongeman die musicalacteur wil worden en de volledige collectie van Glee boven zijn bed heeft staan, vlak naast de posters van halfnaakte en gespierde mannen. Terwijl Jason gewend is om samen met zijn vader mee op zee te gaan, hoeft Arno nauwelijks een klop uit te voeren en kan hij zich volledig op zijn car-rière concentreren. Arno's ouders spraken trouwens de verwachting uit dat hun zoon tijdens zijn weekje bij een ander ouderpaar zou beseffen wat voor prinsenleven hij heeft en hoe verwend hij wel is, wat toch een bizarre kijk op opvoeden verraadt. Het was overduidelijk dat de makers hadden gehoopt dat ze door de twee puberjongens in een heel andere omgeving te droppen een erg telegenieke crisis zouden uitlokken. Dat spelletje speelden Jason en Arno niet mee. De stoere vissersjongen verbaasde zich vooral over de omvang van Arno's kamer en zijn geringe bijdrage tot het huishouden, maar wierp zich wel zonder morren op diens muzikale hobby's en was zelfs tot een eigen liedje te bewegen. De breekbare Arno bleek ook gemakkelijk aan te porren tot een uitstap met de vissersboot van Jasons vader, en hield zich meer dan staande aan boord - veel meer dan de zachte klacht dat hij niet voor het beroep in de wieg gelegd was, liet hij niet horen. Het was niet alleen door de meegaandheid van de twee hoofdrolspelers dat de eerste aflevering van Switch een beetje kleurloos bleef; misschien kun je je ook vragen stellen bij het concept zelf. Een programma als De Nieuwe Mama draaide rond hetzelfde idee, maar daar moesten natuurlijk de moeders van plaats wisselen. Omdat die in de meeste gevallen een centrale rol hadden in het gezin dat ze achterlieten, leverde die switch heel vaak verhalen op over hoe een familie in elkaar zit en hoe het boeltje draaiende wordt gehouden. De typische puber staat echter bijna per definitie een beetje aan de zijkant van het gezin: hij of zij spendeert het grootste deel van de tijd met vrienden of zit alleen op zijn of haar kamer, wat de mogelijkheden voor tv-makers beperkt. Misschien was het grootste probleem dan ook dat onder alle schijnbare tegenstellingen het verhaal van Jason eigenlijk te veel op dat van Arno leek. Elke woensdag, VT4 Meer bedenkingen op www.knackfocus.be/testbeeld STEFAAN WERBROUCK'DE MAKERS HOOPTEN DOOR DE TWEE PUBERS IN EEN ANDERE OMGEVING TE DROPPEN EEN TELEGENIEKE CRISIS UIT TE LOKKEN - NIET DUS.'