Met een kleine boot een grote oceaan overzeilen? Dat is om problemen vragen. Als het niet de overweldigende natuur is die tijdens zo'n avontuur in opstand komt, dan wel het gemoed van ...

Met een kleine boot een grote oceaan overzeilen? Dat is om problemen vragen. Als het niet de overweldigende natuur is die tijdens zo'n avontuur in opstand komt, dan wel het gemoed van de zeiler. Hoewel die premisse onlangs voor spektakel moest zorgen in Baltasar Kormákurs Adrift, vaart Wolfgang Fischer in zijn overlevingsdrama een meer ingetogen, maatschappijkritische koers. De trubbels die Rieke (Susanne Wolff) ondervindt tijdens haar solozeiltocht naar Ascension, een paradijselijk eiland in de Atlantische Oceaan, zijn immers van een andere aard: ze treft een schip vol vluchtelingen aan. Dankzij de realistische, tussen benauwend en adembenemend schipperende fotografie van Benedict Neuenfels en Wolffs knappe vertolking voelt Styx als een sociaal-realistische thriller die weliswaar iets te opzichtig op het morele kompas navigeert.