Zelfs Kristen Stewart kan dit ondervoede mysterie niet redden', aldus Variety. 'Een beangstigend spookverhaal dat u in geen geval mag missen', volgens The Guardian. Om maar te zeggen dat weinig films dit jaar in Cannes de kritische en minder kritische geesten zo wisten te verdelen als deze ondefinieerbare paranormale thriller slash modieus rouwdrama slash chique hipsterfabel van Olivier Assayas.
...

Zelfs Kristen Stewart kan dit ondervoede mysterie niet redden', aldus Variety. 'Een beangstigend spookverhaal dat u in geen geval mag missen', volgens The Guardian. Om maar te zeggen dat weinig films dit jaar in Cannes de kritische en minder kritische geesten zo wisten te verdelen als deze ondefinieerbare paranormale thriller slash modieus rouwdrama slash chique hipsterfabel van Olivier Assayas. De voormalige Twilight-ster moest in Assayas' vorige langspeler Clouds of Sils Maria (2014) nog de hoofdrol laten aan Juliette Binoche, maar dit keer brengt de Franse filmauteur, die in Cannes onder boegeroep tot beste regisseur werd uitgeroepen, haar met fetisjistisch genoegen haast onafgebroken in beeld. Stewart speelt Maureen, een Amerikaanse die in Parijs een geestelijke crisis meemaakt, in meerdere betekenissen van het woord. Niet alleen moet ze afrekenen met een veeleisende Hollywooddiva voor wie ze tegen haar zin werkt als personal shopper. Ze blijkt ook bovennatuurlijk begaafd en nog steeds niet in het reine met de zelfmoord van haar tweelingbroer. Tussen het uitkiezen van de juiste haute-couturespullen door tracht ze alle signalen van de andere kant op te vangen en te interpreteren, en al helemaal wanneer ze plots vreemde sms'en van een onbekend nummer ontvangt. Wat Assayas, die nooit vies is geweest van idiosyncratische genrecinema (herinner u zijn vampierhommage Irma Vep of zijn sf-pastiche Demonlover) precies door het cinefiele hoofd spookte toen hij dit curieuze beestje schreef en met zijn camera kooide? Het wordt, net als de schimmen die rond Stewart hangen, nooit duidelijk. Als je K-Stew met akelig veel overtuiging verschrikt en verweesd voor zich uit ziet staren, zou dat dus evengoed door het scenario, met zijn vele toonwissels en rare bochten, als door de vermeende spoken kunnen zijn. Maar hoe ridicuul, amorf en n'importe quoi Personal Shopper bij vlagen ook is: Assayas en cameraman Yorick Le Saux (die ook al met François Ozon, Jim Jarmusch en Luca Guadagnino werkte) smokkelen een akelig B-sfeertje naar binnen, en de immer flegmatieke Stewart slaagt erin om de groteske hocus pocus (een beetje) geloofwaardig te maken. Bovendien: een film die tegelijk een somber, in zichzelf gekeerd melodrama, een persoonlijk exorcismeritueel, een naargeestig spookverhaal met de nodige chills én een reflectie op de spirituele leegte van de materialistische popcultuur wil zijn, heb je nog nooit eerder gezien. Tenzij je een cocktail zou schudden van lsd en codeïne, high fashion en gothic horror, Blow-up, The Sixth Sense en Ghostbusters. Who you gonna call? PERSONAL SHOPPER ** Olivier Assayas met Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz DAVE MESTDACH