Els Fiers
...

Els FiersLudwig Forum für Internationale Kunst, Jülicher Strasse 97-109 in Aken, tot 10/2. [{phone}]+49-2-411 80 71 03 en www.heimat.de/ludwigforumLudwig Forum-curator Wolfgang Becker mocht onlangs 65 kaarsjes uitblazen. Daardoor zit zijn termijn erop en werd de aftrap gegeven voor de afscheidstentoonstelling Streit-Lust. Becker laat zien wat hij in de voorbije dertig jaar relevant vond en waar zijn vooropgestelde strijdvaardigheid dan wel vandaan kwam. De curatoren-retrospectieve omvat 300 stuks, afkomstig uit de Sammlung Ludwig, uit privécollecties en uit Ludwig-musea in Sint-Petersburg, Boedapest, Wenen, Keulen en Koblenz. Een hele boterham, goed voor een afgelijnd en doorploegd overzicht van de hedendaagse kunst sinds 1970. Het spektakel zet in met een Warhol-portret van chocoladefabrikant en oppermecenas Peter Ludwig. Daarna stofferen vijf thema's het 'strijdtoneel': Streit um Ideologien, Streit um die Wahrheit, Streit um die Würde, Streit um den Himmel en Streit um die Erde. Met deze thematische artillerie wordt een artistiek, maar ook een politiek discours aangesneden. Zo zijn de Oost-Westverhoudingen van voor en na de val van de muur present in de Ideologieën-zaal. Daarna wordt de fotografie tegenover het doek geplaatst, literair getinte kunst tegenover symbioses met de massamedia, schilderkunstige pathos tegenover graffiti van Jean-Michel Basquiat en Keith Haring en noem maar op. De afgebakende krachtvelden zorgen voor het nodige temperament, en via de clusters krijg je bovendien tijdsdocumenten aangereikt, en niet zomaar een pak losse namen over het hoofd gestrooid. De klemtoon van Beckers Streit-Lustige visie valt evenwel op Duitsland en op de Amerikaanse popart. De Italiaanse Arte Povera bijvoorbeeld vind je er nauwelijks of niet. Fotografie krijgt voorrang op video en de occasionele Frans- of Engelsman hangt doorgaans heel eenzaam te wezen. Maar een curator heeft nu eenmaal een voorkeur en die gaat hier uit naar kunstenaars als Gerhard Richter, Anselm Kiefer, Duane Hanson en Robert Longo. Sluitstuk is een majestueuze installatie uit '94 van Christiane Möbus. In Auf die Rücken der Tiere is de Ark van Noë gestut door een roedel opgezette beesten. Met dit gigantische bijbelwerkstuk geeft Becker zijn toekomstvisie weer. Die luidt dat de kunst van de 21ste eeuw zich weleens terug naar de natuur zou kunnen keren, vooropgesteld natuurlijk dat daar voor de volgende generaties nog wat van over is.