Zondag 21/10, 19.35 - CanvasWe hebben ondernemers nodig - geen week gaat voorbij of die roep weerklinkt. Kan televisie daarbij een handje toesteken? Met steun van het overheidsproject Vlaanderen in Actie waagt Canvas zich aan een reeks programma's over ondernemen. Start Me Up bijt de spits af.
...

Zondag 21/10, 19.35 - CanvasWe hebben ondernemers nodig - geen week gaat voorbij of die roep weerklinkt. Kan televisie daarbij een handje toesteken? Met steun van het overheidsproject Vlaanderen in Actie waagt Canvas zich aan een reeks programma's over ondernemen. Start Me Up bijt de spits af. 'Met Start Me Up willen we tonen wat het is om te ondernemen', legt Ann Marain, creatief directeur bij productiehuis Sultan Sushi, uit. 'Toen we wisten dat we als eerste van zes programma's op de buis zouden komen, hebben we nagedacht over hoe we ons kunnen onderscheiden. We hebben gekozen voor drie uiteenlopende ondernemers die zelf hun verhaal vertellen, met de voice-over.' ANN MARAIN: Lingeriemaakster Murielle Scherre behoeft wellicht geen introductie, maar haar merk La Fille d'O... Door vaak in de media op te duiken heeft Murielle de voorbije jaren heel wat naambekendheid opgebouwd, maar haar lingerielijn is niet gevolgd. Op een bepaald moment moet ze vaststellen dat ze verlies lijdt. Het sein voor haar dat het tijd is om te stoppen met spelen en haar onderneming ernstig te nemen. Ze besluit een pand in Gent te kopen voor een atelier en een winkel, ze huurt personeel in, stelt een businessplan op voor de eerste keer in haar leven. MARAIN: Zeker als je weet dat Murielle altijd zeer principieel heeft gewerkt. Zo koos ze ervoor te produceren in België in plaats van in lagelonen- landen. Uiteindelijk staat ze voor de vraag hoe duur ze haar principes wil betalen. MARAIN: Dat ligt voor een deel aan de persoonlijkheid van Fried Vancraen, een verlegen man. Maar onderschat zijn visie niet: er gebeurt niets in zijn bedrijf of hij heeft erover nagedacht. Pas na drie uitgebreide ontmoetingen hebben we hem kunnen overtuigen om mee te werken aan het portret. Hij is zeer bescheiden, en dat terwijl hij het mag komen uitleggen op internationale tv-zenders, tot de BBC toe. Het wereldleiderschap van Materialise is geen verkooppraatje. Zo was het bedrijf betrokken bij baanbrekende operaties voor gezichtstransplantatie. Een heel ander verhaal is dat van onze derde ondernemer Paul Dinges, een barometermaker. Paul heeft in 1990 een succesvol familiebedrijf overgenomen en er zwaar in geïnvesteerd. Tot de Europese Unie verordende dat er geen kwik meer gebruikt mag worden, een regelrechte bedreiging voor het voortbestaan van zijn bedrijf. Hij heeft op het punt gestaan de boeken te sluiten, maar uiteindelijk besliste hij opnieuw zwaar te investeren en te zoeken naar een barometer zonder kwik. MARAIN: Dat verschilt van persoon tot persoon, al hebben ze alle drie wel hun twijfels. Met Start Me Up brengen we zeker geen hiephiephoera-promoverhaaltje, wel een integere kijk op wat het is om te ondernemen. (H.V.G.)