'De Gentse kunstschilder Michaël Borremans is een grote held van mij. Er spreekt een grote geladenheid uit zijn werk, een oorverdovende stilte die ik ook in mijn foto's probeer te leggen. Hij schildert het soort foto's dat ik probeer te maken: beelden die je niet gewoon moet zien, maar die je ook moet voelen. In dit schilderij, One uit 2003, gaat een vrouw - letterlijk - op in haar omgeving. Die samensmelting, daar streef ik ook vaak naar in mijn foto's. Borremans gebruikt hier ook een prachtig kleurenpalet. De combinatie van lichte en sombere, bruinachtige tinten vind ik grandioos.'
...

'De Gentse kunstschilder Michaël Borremans is een grote held van mij. Er spreekt een grote geladenheid uit zijn werk, een oorverdovende stilte die ik ook in mijn foto's probeer te leggen. Hij schildert het soort foto's dat ik probeer te maken: beelden die je niet gewoon moet zien, maar die je ook moet voelen. In dit schilderij, One uit 2003, gaat een vrouw - letterlijk - op in haar omgeving. Die samensmelting, daar streef ik ook vaak naar in mijn foto's. Borremans gebruikt hier ook een prachtig kleurenpalet. De combinatie van lichte en sombere, bruinachtige tinten vind ik grandioos.' 'Ken je Bronzino? Da's een maniëristische schilder uit het Firenze van de 16e eeuw (1503-1572). Dit Portrait of a Young Man with Book is een van mijn lievelingsschilderijen. In het Metropolitan Museum in New York ga ik er altijd naar kijken. Door dit soort schilderijen laat ik me wel graag inspireren voor mijn foto's. Schilderijen laten vaak ledematen zien, en handen. Hoe iemand die houdt, is vaak heel veelzeggend. In mijn portretfoto's probeer ik daar zelf ook rekening mee te houden.' 'Dit ben ik met de crew van Sigur Rós aan het MoMa, het Museum Of Modern Art in New York. Deze foto werd genomen op de laatste dag van hun tournee door Mexico en de Verenigde Staten die ik mocht fotograferen. De afsluiter was een concert in het MoMa, de perfecte locatie voor een groep als Sigur Rós, natuurlijk. Iedereen staat op deze foto: de groep, de brassband, het strijkkwartet Amina, de crew, het management en regisseur Nicholas Abrahams, die een film over de tournee maakte. Ik koos deze foto voor het gevoel dat ik had toen hij gemaakt werd. Het waren hectische, vermoeiende maar ook fantastisch mooie weken geweest. Ik voelde me intens tevreden.' ' Julia Margaret Cameron (1815-1879) was een van de pioniers van de portretfotografie. Ze begon pas heel laat te fotograferen, op haar 48e, toen ze van haar dochter een camera cadeau kreeg. Maar in de korte tijd dat ze actief was, maakte ze heel grensverleggende dingen. Julia Margaret Cameron maakte beroemde portretten van grote wetenschappers als Charles Darwin, met wie ze ook heel goed bevriend was. Dit is een foto van Julia Jackson, haar nicht en muze, en de moeder van (schrijfster) Virginia Woolf. In deze foto komen mijn passie voor fotografie en literatuur samen. Via Virginia Woolf is er een heel directe link naar de Bloomsbury Group, een controversiële literaire groep van het begin van de 20e eeuw die ik heel inspirerend vind.' 'De Duitser Hans Holbein De Jongere (1497-1543) heb ik altijd een fantastische schilder gevonden. Deze Vrouw met een Eekhoorn en een Spreeuw uit de National Gallery in Londen is al bijna 500 jaar oud, maar ze blijft leven en tot de verbeelding spreken. Ik heb nooit nagekeken welke symboliek er achter die eekhoorn en die spreeuw schuilgaat, maar ze geven het portret iets raadselachtigs, samen met het prachtige blauw van de achtergond. En ik vind haar verstilde, melancholische blik ook heel intrigerend. Kunst uit de late middeleeuwen en de renaissance is een grote inspiratiebron voor mij, ik had ook voor een werk van de Vlaamse Primitieven kunnen kiezen. Ik hou enorm van de gespannen stilte die uit hun schilderijen spreekt.'