Of beter gezegd: niet gespot. Want de nieuwe film van ‘The Matrix’-makers Larry en Andy Wachowski is zodanig geflopt in de VS dat hij bij ons niet eens in de zalen wordt gebracht.

Eigenlijk had u in dit magazine nu een stuk kunnen lezen over de baanbrekende special effects in Speed Racer, de laatste film van Larry en Andy Wachowski (zie bespreking op blz. 94). Net als bij The Matrix, haalden de broers (als we ze zo nog mogen noemen, want een van de twee zou een geslachtsverandering ondergaan hebben) weer de meest vooruitstrevende technologie uit de kast voor hun verfilming van een Japanse strip uit de jaren 60. De prent over een hoogtechnologische raceauto is immers voor 90 procent fake: de acteurs en de auto zijn echt, maar alle achtergronden komen uit de computer, en het geheel is een mix van exotische decors, kitscherige americana en spectaculaire races door science-fictionachtige steden.

Alleen komt Speed Racer in België niet in de zalen. De release was oorspronkelijk gepland voor eind juni, maar de film is zodanig geflopt in de Verenigde Staten dat hij bij ons meteen op dvd wordt uitgebracht (een datum ligt nog niet vast). Nu gebeurt het wel vaker dat films uit de VS bij ons niet in de zalen te zien zijn, maar in het geval van Speed Racer is het natuurlijk wel opvallend. Maar de cijfers spreken voor zich. Terwijl het budget van de prent 120 miljoen dollar was (reclamekosten dus niet meegerekend, en die zijn bij een blockbuster als dit aanzienlijk), bracht Speed Racer in zijn openingsweekend nog geen twintig miljoen op. Ter vergelijking: dat is zowat 6 keer minder dan de nieuwe Indiana Jones. De vernietigende recensies ( ‘Speed Racer kills cinema’, aldus één Amerikaanse criticus) en de lauwe reacties van het publiek zorgden ervoor dat de opbrengst in de volgende weken al helemaal rampzalig was. En dus kiest men hier eieren voor zijn geld (in Nederland, waar hij op dezelfde dag uitkwam als in de VS loopt Speed Racer voorlopig wel nog in de zalen).

Over de oorzaken van de flop wordt in de VS momenteel druk gedebatteerd. Volgens sommigen komt het doordat Speed Racer eigenlijk op kinderen gericht is, terwijl het publiek dat bijvoorbeeld naar The Matrix ging grotendeels uit adolescenten bestond. Anderen denken dan weer dat de mislukking een teken is dat de bioscoopgangers uitgekeken zijn op films waarin de nadruk op special effects en CGI ligt, zeker als het verhaal maar dunnetjes is, zoals in Speed Racer. In ieder geval is de afgang slecht nieuws voor de Wachowski’s, die na hun triomf met de eerste Matrix-film in de twee volgende delen al een groot stuk van hun krediet verloren hadden. Misschien maken ze nu nog eens een film waarin mensen centraal staan in plaats van computers, zoals bij hun debuut Bound?

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content