En wat als we eens onze eigen versie van de Godfather-films maakten, moet het Argentijnse duo Carlos Trillo en Domingo Mandrafina gedacht hebben. Scenarist Trillo heeft het niet meer mogen meemaken, maar zijn saga over een Italiaans ...

En wat als we eens onze eigen versie van de Godfather-films maakten, moet het Argentijnse duo Carlos Trillo en Domingo Mandrafina gedacht hebben. Scenarist Trillo heeft het niet meer mogen meemaken, maar zijn saga over een Italiaans gezin met drie broers en twee zussen verschijnt twintig jaar na het ontstaan ervan in vier delen in het Nederlands. De personages zijn strategisch gekozen: met een maffiabaas, een politieagent, een priester, een actrice en een huisvrouw in hetzelfde gezin heb je mogelijkheden te over voor familievetes en gewetensproblemen. Trillo kende zijn klassiekers en doet er in deze reeks vaak al knipogend een schepje bovenop. Zo zijn de hoofdstuktitels verwijzingen naar films en blaast hij de genreclichés op tot soms lachwekkende proporties. Wat moet je anders denken van een huisvrouw die als huurmoordenaar werkt of een politieman die zijn broer de maffiabaas hoorns opzet? Mandrafina brengt alles in sober zwart-wit in beeld, waardoor de nadruk op de vertelling ligt en het soapaspect, mede door de trefzekere personagetekeningen, de bovenhand haalt.