De kijker van binnenuit de Holocaust laten ervaren, tot in de gaskamers toe: dat is de uitdaging die de Hongaarse regisseur László Nemes zich had gesteld voor Son of Saul (201...

De kijker van binnenuit de Holocaust laten ervaren, tot in de gaskamers toe: dat is de uitdaging die de Hongaarse regisseur László Nemes zich had gesteld voor Son of Saul (2015). Het werd een verpletterende en grensverleggende film. Nemes vertrok van getuigenissen van de Sonderkommando's in Auschwitz, gevangenen die in de kampen gedwongen werden mee te helpen aan het vergassen van hun lotgenoten. De Saul uit de titel, een Hongaarse Jood, is een van hen. Tussen de lijken meent hij zijn zoon te herkennen, waarop hij er alles aan doet om het lichaam uit de verbrandingsovens te houden en een waardige begrafenis te geven. Bewust houdt Nemes de gruwel troebel, en zijn vierkante beeldkader versterkt de claustrofobische beklemming nog. Een mokerslag van een film, bekroond met de Grand Prix in Cannes en de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.