Terwijl het begin jaren 70 vooral academische nerds, sociaal gehandicapten en begin jaren 80 vooral kinderen en jongeren waren die zich op (primitieve) videogames stortten, kunnen consumenten en spelers sinds het begin van deze eeuw niet langer in één vakje worden ingedeeld. Dat zegt ook professor Lieven De Marez van de Gentse universitaire onderzoeksgroep voor Media en ICT (MICT). 'Binnen onze groep zijn we momenteel een heuse onderzoekscel rond gaming aan het uitbouwen. Dit voorjaar bevroegen we een kleine drieduizend Vlaamse gamers waardoor we een mooie profilering van de hardcore gamer in Vlaanderen konden opstellen. We kwamen tot de vaststelling dat er vier duidelijk te onderscheiden profielen van dergelijke gamers bestaan, en dat we moeten afstappen van het generieke gamerprofiel', aldus de professor. De doorgewinterde gamefanaat behoort dus niet langer tot één welomlijnde, homogene consumentengroep. Hetzelfde geldt nog meer voor de steeds talrijker wordende spelers die sporadisch een videospel in de lader duwen of zich hoofdzakelijk in het gezelschap van vrienden en familie tot interactief amusement laten verleiden - waarnaar trouwens momenteel onderzoek wordt verricht. Social gaming is hot. Hoog tijd dus om het genre én haar subgenres onder de loep te nemen.
...