Jillian Tamaki & Mariko Tamaki Sherpa, 142 blz., euro16,95
...

Jillian Tamaki & Mariko Tamaki Sherpa, 142 blz., euro16,95 De middelbare school lijkt wel een oneindige bron van verhalen. Skim speelt in dezelfde categorie als Natte maan van Ross Campbell of Blue van Kiriko Nananan: verhalen over meisjes die zich niet goed in hun vel voelen en die belangrijke stappen zetten op weg naar de volwassenheid. De hoofdpersoon in de strip van de Tamakinichtjes is Kimberly alias Skim, een gothic meisje met belangstelling voor hekserij. Dat ze bijna het hele verhaal haar arm in het gips heeft, is een passende metafoor voor haar gekwetste tienerziel. De Canadese schrijfster Mariko Tamaki gebruikte haar eigen schooltijd als inspiratie voor een verbazend gelaagd verhaal. Tegelijk beschrijft ze de oppervlakkige schoolhysterie bij de zelfmoord van een populaire jongen, de geheime liefde van Skim voor een non-conformistische lerares, en ook hoe Skim langzaam van haar hartsvriendin vervreemdt en een onwaarschijnlijke nieuwe soulmate vindt. Zoals in de meeste echte levens kun je niet zeggen waar de ene ontwikkeling begint en de andere eindigt. Sommige dingen lopen goed af, andere minder. Mariko Tamaki slaat precies de juiste toon aan, met een betweterige, maar binnensmondse commentaarstem die de wereld rondom ziet als de speeltuin van een bende extraverte en oppervlakkige positivo's. Toen Skim voor een belangrijke Canadese prijs genomineerd werd, ontstond er een internationale rel omdat die nominatie alleen voor Mariko gold. Sterren als Art Spiegelman, Chris Ware en Dan Clowes tekenden een petitie om ook Jillian in de lijst op te nemen. Los van de principekwestie dat de grafiek voor het welslagen van een striponderneming minstens even bepalend is als het scenario, voegt Jillians blik op het verhaal van haar nicht immers ook echt iets toe. Jillians personages zien er zo gevarieerd uit dat ze wel echt van een middelbare school geplukt lijken: de ene heeft een kuif, de andere sproeten en Kim zelf is van Aziatische afkomst en wat mollig. Dat verwijdert het boek van de standaardiserende modeblaadjesromantiek die je in een highschoolfilm zou kunnen aantreffen. Bovendien gebruikt Jillian haar decors en paginalay-out als een volleerd auteur, en dat terwijl Skim haar eerste lange strip was. Dit onverwacht gevoelige debuut is dus wat je noemt een ontdekking. GERT MEESTERS