Harmony Tividad en Cleo Tucker komen uit de DIY-scene van Los Angeles, waar ze vorig jaar een vrij veelbelovende ep tot een goed einde brachten: een hormonenstormpje gevat in schrale punkpop en onverbloemde teksten, waarvan de aan adolescentie inherente angst, boosheid en seksuele begeerte afdropen.
...

Harmony Tividad en Cleo Tucker komen uit de DIY-scene van Los Angeles, waar ze vorig jaar een vrij veelbelovende ep tot een goed einde brachten: een hormonenstormpje gevat in schrale punkpop en onverbloemde teksten, waarvan de aan adolescentie inherente angst, boosheid en seksuele begeerte afdropen. Nu al pakken ze uit met hun eerste lp, Before The World Was Big, en die luidt voor de hartsvriendinnen verandering in. Geografisch, want ze vonden een nieuwe habitat in het bijna vierduizend kilometer oostelijker gelegen Philadelphia. Levensbeschouwelijk, want in het zicht van hun twintig jaar worden ze gewaar hoe hun jeugd hen definitief ontglipt. En artistiek, want deze nog altijd goudeerlijke, maar subtielere indiepopplaat mag een bank vooruit ten opzichte van de ep. 'I was taught what to believe / Now I'm only certain that no one is free.' Openingsnummer Ideal World schetst meteen dat het allemaal met een ruw ontwaken is begonnen. Het eerste hoofdstuk van het leven begint te vergelen, iets is verloren gegaan, en plots biedt zelfs de banaalste handeling geen zekerheid meer: 'I'm still looking for sureness in the way I say my name.' Anders dan op de ep zetten Tividad en Tucker de kelk van het leven niet langer achteloos aan hun lippen. Ze laten de inhoud twijfelend in hun handpalm draaien, in nostalgische liedjes als Dear Nora en het titelnummer, hopend in de droesem een teken te ontwaren van hoe het verder moet. De grote kracht van deze plaat is hoe beiden elkaar terzijde staan in die zoektocht naar zichzelf. Heel vaak zingen ze samen, unisono dan wel in harmonie, sisters in arms. Nog aandoenlijker is de toegenomen melodische verfijning. Het akoestische, haast bucolische Chinatown mag toetreden tot de club van tienersongs met eeuwigheidswaarde en plaatsnemen naast Thirteen van Big Star. En ondanks de spartaanse inkleding slaagt Girlpool er toch in je naar verschillende hoeken van je platenkast te doen kijken: de koddige antifolk van Kimya Dawson (Magnifying Glass), de naiëve lofipop van Beat Happening (Crowded Stranger), de weemoedige indierock van Blake Babies (Emily). Before The World Was Big is een innemende plaat over de verwarring die plotse volwassenheid zaait, en zo zult u er dit jaar geen twee horen. Gaan kijken naar Girlpool kunt u deze nazomer dan weer op Leffingeleuren. Ja, voor ú is het weer simpel. GIRLPOOL **** Before The World Was Bigindiepop Wichita DOWNLOAD Chinatown Emily I Like That You Can See It KURT BLONDEEL