Dertien dagen, 70 films en een nog veel onheilspellender aantal sicko’s, zombies en demonen. Vijf tips om uw zenuwbanen te teisteren.

Funny Games US (Michael Haneke)

In 1997 leverde de Oostenrijkse misantroop Michael Haneke ( La pianiste, Caché) een kopstoot van een folterthriller af met het klinisch kille Funny Games, over een modelgezinnetje dat puur voor de fun wordt getiranniseerd door twee jonge psychopaatjes. Tien jaar later doet Haneke zijn provocerende reflectie over geweld en voyeurisme nog eens dunnetjes over in deze Amerikaanse remake waarin alleen de acteurs verschillen. Met in de hoofdrollen: Naomi Watts en Tim Roth als het mismeesterde burgerstel, Michael Pitt en Brady Corbet als de jonge sadisten en uzelf als de perfide voyeur.

The Keep (Michael Mann)

Met topfilms als Manhunter, Heat, The Insider, Ali en Miami Vice kroonde Michael Mann zichzelf tot Hollywoods grootste estheet. The Keep, zijn derde langspeelfilm uit 1983, wordt echter maar zelden vertoond. Centraal in deze bizarre, destijds door de kritiek gekelderde maar stilaan gerehabiliteerde psychothriller (een bewerking van F. Paul Wilsons occulte oorlogsroman) staat een garnizoen nazi’s dat samenwerkt met een Joodse professor om in een eeuwenoude Transsylvaanse burcht een kwaadaardige bovennatuurlijke kracht te bezweren. Onevenwichtige maar hypergestileerde cult met grote C, én bekend volk als Scott Glenn, Gabriel Byrne en Ian McKellen.

(Rec) (Jaume Balagueró & Paco Plaza)

Tesis, El día de la bestia, The Others, El orfanato… Het Kwaad gedijt de jongste jaren goed onder de Spaanse zon, en deze realityhorrortrip van Darkness-regisseur Jaume Balagueró hoort ook in dat ijzingwekkende rijtje thuis. Vanuit het standpunt van de cameraman volgen we daarin een tv-ploeg die een nachtelijke reportage maakt over een brandweerkorps maar opgesloten raakt in een appartementsblok waar een hyperagressief virus blijkt uitgebroken. Denk aan de beverige homevideostijl van The Blair Witch Project, maar met mensenvlees kauwende zombies, een geduldige spanningsopbouw en enkele gemene uithalen.

The Eye (David Moreau & Xavier Palud)

Editie 26 van het BIFFF opent commercieel met deze ontgoochelende Amerikaanse remake van Danny en Oxide Pangs stijlvolle huiverhit The Eye (2002). Aan het gegeven is weinig gesleuteld: een blind meisje ondergaat een succesvolle hoornvliesoperatie maar krijgt algauw heimwee naar de duisternis wanneer ze plots allerlei angstwekkende visioenen krijgt. Geregisseerd door David Moreau en Xavier Palud – het Franse suspenseduo achter Ils ( Them) – al komt de meeste huiver van hoofdrolspeelster Jessica Alba, zij het niet noodzakelijk om de juiste reden.

Diary of the Dead (George A. Romero)

Wie dacht dat zombiemaestro George A. Romero was uitverteld na zijn comebackfilm Land of the Dead (2006) – episode vier uit zijn legendarische Dead-cataloog – moet zijn mening dringend herzien. Het onverwachte nobudgettoemaatje Diary of the Dead blijkt immers scherper dan ooit, met venijnige sneren aan het adres van de sensatiegeile en exhibitionistische YouTubecultuur. Zombievlees van dienst: een stel filmstudenten dat in de bossen een amateurhorrorfilm wil draaien maar daar plots op échte zombies stuit, meteen het vertrekpunt voor een documentaireachtige huivertrip én bijtende mediakritiek ineen. De gastrolletjes voor Quentin Tarantino, Stephen King en Guillermo del Toro krijgt u er gratis bovenop.

(D.M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content