Robyn

In eigen land is ze populairder dan knäckebröd en aquavit - ze staat er dan ook al een dikke achttien jaar op het podium. De terminaal hoogblonde zangeres scoorde haar eerste grote Europese hit in 1997 met Show Me Love, maar sloeg een andere muzikale richting in toen ze in 2005 haar eigen label Konichiwa Records oprichtte. Nu kiest ze voor blitse elektropop met af en toe een hoog campgehalte, zoals haar hitsingle With Every Heartbeat en het door The Knife gepende ...

In eigen land is ze populairder dan knäckebröd en aquavit - ze staat er dan ook al een dikke achttien jaar op het podium. De terminaal hoogblonde zangeres scoorde haar eerste grote Europese hit in 1997 met Show Me Love, maar sloeg een andere muzikale richting in toen ze in 2005 haar eigen label Konichiwa Records oprichtte. Nu kiest ze voor blitse elektropop met af en toe een hoog campgehalte, zoals haar hitsingle With Every Heartbeat en het door The Knife gepende Who's That Girl. Verwar die laatste titel niet met die oude hit van Madonna, Robyns grote voorbeeld, in wier voorprogramma ze speelde tijdens de Sticky & Sweet-tournee. De androgyne stoeipoes zou dit jaar maar eventjes drie verschillende albums op de wereld loslaten, het eerste deel van die ambitieuze trilogie heet Body Talk Pt. 1 en ligt op 14 juni in de winkels. Onder meer Diplo (Major Lazer, M.I. A) en het Noorse danceduo Röyksopp staken een handje toe. Folkpop gedijt uitstekend in het land van Ikea. Denk maar aan José González, Peter Björn And John en het geweldig onderschatte Taken By Trees. De laatste nieuwe gebaarde bard die zich een weg naar de top tokkelt, is Kristian Matsson, beter bekend als The Tallest Man On Earth. Zijn indringende stem en op traditionele blues geënte gitaarspel leverden de jongeman al vergelijkingen op met de jeugdige Bob Dylan. Nu, dat heeft u vast al eerder gehoord, maar het gemak waarmee Matsson in maart een tot de nok gevulde Rotonde aan zijn lippen kluisterde, was indrukwekkend. De protegé van Bon Iver maakte onlangs met The Wild Hunt een in zijn eenvoud indrukwekkend tweede album, waarmee hij nu op kousenvoeten Amerika verovert. En die koppige vergelijking met nonkel Bob? Die veegde The Tallest Man On Earth in Brussel van zijn schouders met de woorden: 'Wie houdt er nu niet van Dylan?' Geen bandfoto's of biografie, nauwelijks interviews en videoclips die meer vragen oproepen dan ze beantwoorden. Het waas van mysterie rond jj is zo dik als een IJslandse aswolk, zodat het een klein wonder mag heten dat hun muziek de buitenwereld bereikt. Sinds kort weten we dat de spil van de groep bestaat uit Joakim Benon (producer) en Elin Kastlander (zang), twee prille twintigers afkomstig uit Göteborg. Hun albums krijgen geen titels, maar cijfers ( jj n°2 en jj n°3) en bevatten vederlichte miniatuurpopsongs doorspekt met hiphopinvloeden, tropische wiegenritmes en ambientachtige soundscapes. Al verbergt die sprookjesachtige façade soms bijtende addertjes - of zoals Pitchfork schreef: ' jj may be easy on the ears, but it isn't wallpaper.' Op 25 mei staat jj z'n timide zelf te wezen op het podium van de Gentse Charlatan.