Nog in Frankrijk zette LéoFerré eerder een aantal gedichten op muziek op Léo Ferré Chante Les Poètes: onder meer Le Pont Mirabeau van Guillaume Apollinaire, SoleilCouchant van Verlaine en Une Saison En Enfer van Rimbaud. Dichter bij huis pikte Admiral Freebee de titel van zijn jongste plaat Wild Dreams Of New Beginnings uit een gedicht van beatpoëet Lawrence Ferlinghetti, die ook op het nachttafeltje ligt bij Tom Waits.
...

Nog in Frankrijk zette LéoFerré eerder een aantal gedichten op muziek op Léo Ferré Chante Les Poètes: onder meer Le Pont Mirabeau van Guillaume Apollinaire, SoleilCouchant van Verlaine en Une Saison En Enfer van Rimbaud. Dichter bij huis pikte Admiral Freebee de titel van zijn jongste plaat Wild Dreams Of New Beginnings uit een gedicht van beatpoëet Lawrence Ferlinghetti, die ook op het nachttafeltje ligt bij Tom Waits. LouReed wilde nooit zomaar een zanger zijn, maar een rockdichter in de lijn van Allen Ginsberg en William Burroughs. My House op The Blue Mask is een ode aan de dichter Delmore Schwartz, zijn oud-leraar poëzie aan Syracuse University die hij als zijn mentor beschouwde. Voor The Raven zette Reed teksten en gedichten van de horrordichter Edgar Allen Poe op muziek. Ook TheAlanParsons Project bewerkte een gedicht van Poe tot een song ( Tales Of Mystery And Imagination), net als Antony And The Johnsons ( The Lake). JimMorrisson pleegde onder de naam Lizard King een paar poëziebundels, droeg een song op aan Arthur Rimbaud ( Tore Down A La Rimbaud) en liet vlak voor zijn dood nog een aantal van zijn eigen pennenvruchten op plaat persen op AnAmerican Prayer. De naam voor The Doors haalde hij zoals bekend bij Aldous Huxley, die zich op zijn beurt liet inspireren door een vers van de visionaire Britse dichter William Blake: 'If the doors of perception were cleansed, everything will appear to man as it is, infinite.' Diezelfde Blake leverde met het schilderij/gedicht The Dance Of Albion ook de inspiratie voor de titel van Pete Doherty's eerste plaat met Babyshambles, Down In Albion. JohnLennon vertelde aan al wie het horen wilde dat de onzinnen van de Britse surrealist Edward Lear aan de basis lagen van nummers als I Am the Walrus en Lucy In The Sky With Diamonds. En PattiSmith ging zo ver in haar idolatrie voor poète maudit Arthur Rimbaud, dat ze eerst een song ( Land) en dan een volledige plaat ( Radio Ethiopia) aan hem opdroeg. Tijdens concerten las ze vaak gedichten van hem voor en bekogelde ze haar publiek meer dan eens - letterlijk - met zijn bundel Une Saison En Enfer. Songschrijver/dichter LeonardCohen begint Dear Heather met het gedicht Go No More A-Roving van Lord Byron, en brengt op dezelfde plaat hulde aan overleden collega-dichters die hij nog kent uit de tijd dat hij zelf debuteerde met de dichtbundel Let Us Compare Mythologies. En ook Bob Dylan - die zijn naam pikte van de Ierse dichter Dylan Thomas - verwijst in zijn teksten vaak naar de klassieke dichters die hem inspireerden: Arthur Rimbaud in You're Gonna Make Me Lonesome When You Go, Ezra Pound en T.S. Eliot in Desolation Row en Shakespeare in Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again. Dylans vriendin JoanBaez zette op Baptism een gedicht van Rimbaud op muziek: Childhood III, een vertaling van Enfance III. Door Wouter Van Driessche