Zaterdag 22/3, van 14.00 tot 22.00 - National Geograpic Channel
...

Zaterdag 22/3, van 14.00 tot 22.00 - National Geograpic Channel Onder de klinkende noemer Secret History of Religion Day zoekt National Geographic een hele dag de waarheid achter miraculeuze Bijbelverhalen als Exodus, de Ark van Noah en de Dode Zeerollen. Al wie God de Vader nog steeds met een lange witte baard ziet, is dus gewaarschuwd. 'De oudere generatie is nog opgevoed met het idee dat de Bijbel waargebeurd is', zegt Lea Verstricht van het Centrum voor Christelijk Vormingswerk. 'Voor hen is het soms een schok om de verhalen níet letterlijk te nemen.' Hoe moeten we de Bijbel dan wel interpreteren?Lea Verstricht: We moeten beseffen dat de Bijbel geen wetenschappelijk boek beoogt te zijn. Hij stamt uit de tijd dat mensen verhalen vertelden om iets duidelijk te maken. Het feit dat er twee scheppingsverhalen in zijn opgenomen die elkaar tegenspreken, toont meteen aan dat je de verhalen niet zomaar voor waar moet aannemen, maar dat je ze moet interpreteren. Toch zijn er nog steeds mensen die Genesis héél letterlijk nemen. Verstricht: Je ziet inderdaad dat het creationisme weer in opmars is, in Amerika is het zelfs verplichte leerstof naast de evolutietheorie. Ik vermoed dat dat deels te maken heeft met het groeiende fundamentalisme dat via andere godsdiensten in onze samenleving binnenkomt. Aan de andere kant zie je dan weer mensen die púúr wetenschappelijk denken en de verhalen klasseren als nonsens. Volgens mij ligt de waarheid van Bijbelse verhalen in een andere laag. Een van de documentaires tijdens deze Secret History Of Religion Day gaat over de waarheid in The Da Vinci Code. Wat vindt u van dat boek?Verstricht: Ik heb me niet in die discussie ingewerkt, maar ik sta er zeker niet zo afkerig tegenover als sommige andere groepen gelovigen. Bijbelverhalen zijn bedoeld om de verbeelding in gang te zetten, wat Dan Brown ermee gedaan heeft, is dus gewoon een van de mogelijke interpretaties. Al denk ik niet dat het dé kern van waarheid bevat. Moeten we dan bang worden van alle waarschuwingen voor de Apocalyps?Verstricht: Niet meteen, neen. Dat is ook een verhaal dat je in zijn context moet situeren. De Apocalyps werd zowat zeventig jaar na Jezus' dood geschreven, toen de christenen nog geloofden dat hij snel zou terugkeren. Nu mensen weer worstelen met de onzekerheid van waar het met de wereld heen gaat, is dat een relaas dat hen erg aanspreekt. Mensen verlangen nog steeds naar een ideale wereld. (B.D.C.)