BESTE FILM

'A Separation' (Asghar Farhadi)
...

'A Separation' (Asghar Farhadi) 'De Gouden Beer op het Filmfestival van Berlijn. De tijd dat de interessantste films uit Hollywood kwamen, is al lang achter de rug. Voor echt boeiende cinema moet je in het oosten zijn - en in dit geval in Iran. De relevantie, de acteerprestaties en de urgentie van die film: cinema pur sang.' 'The invader' (Nicolas Provost) 'Ik volg Nicolas al heel lang: ooit zat ik nog in het Kortfilmfestival waar zijn Exoticore te zien was. Er zijn sindsdien veel jaren gepasseerd, maar dat is zijn films alleen maar ten goede gekomen. Een heel bijzondere film. ' De liftscène in 'Drive' met Ryan Gosling en Carey Mulligan 'De hele film lang voel je de toenadering tussen hen. Als die er dan komt - bezegeld met een kus - wordt ze meteen tenietgedaan door de extreme gewelddadigheid van wat volgt. Als je in twintig seconden die switch kunt maken tussen superpoëtisch en ultragewelddadig zonder geforceerd over te komen: straf.' Nick Nolte in 'Warrior' (Gavin O'Connor) 'Hij heeft maar enkele scènes in de film, maar elke keer dat hij in beeld komt, wordt er 360 volt door het scherm gejaagd. Hij speelt een ex-alcoholicus die toenadering zoekt tot twee zonen, maar zijn zonen gaan er niet op in en hij hervalt. Heel aandoenlijk.' 'Rust and Bone' (Craig Davidson) 'In alle eerlijkheid ook het enige boek dat ik dit jaar heb gelezen. Het leest echt als een film: Davidson gebruikt heel krachtige beelden. Verheffende literatuur kun je het niet noemen - het is een rauwe, brutale, marginale milieuschets - maar wel heel sterk gebracht.' 'Profit' 'Absoluut geen nieuwe reeks: Profit dateert al van 1996, toen het na één seizoen werd afgevoerd omdat het te controversieel was. Jacques Audiard heeft het me meegegeven, en ik moet zeggen dat ik danig onder de indruk ben. Het is een groot wraakverhaal van een golden boy uit een multinational die in een sociopaat verandert. Het begin van gewaagdere televisieseries als The Sopranos en The Shield.' De soundtrack van 'Drive' 'Onwaarschijnlijk goed. Ik kan het me zo nog voor de geest halen: dat lettertype, die vibe, de openingssequentie, en dan de fantastische eightiesklanken van Nightcall van Kavinsky. De muziek die me dit jaar het meest heeft kunnen bekoren.' Anselm Kiefer (KMSK Antwerpen) 'Opnieuw: het enige wat ik dit jaar gezien heb. Vooral van de monumentaliteit was ik onder de indruk. Ik hou van groot. Ik voel me graag nietig tegenover een kunstwerk. Nu, los daarvan is wat hij schildert heel erg indringend. '