FILM: **** extra’s: **

(Universal)

Film. Stanley Kubrick die ooit zelf een film over de jodenuit- roeiing plande, noemde Schindler’s List ‘een succes story’. ‘The holocaust was about six million people who died’, zei hij. ‘Schindler’s List is about 1000 people who didn’t.’ Ongeacht of je deze opmerking nu sarcastisch of cynisch vindt en spijts de kritiek op de zionistische teneur van de epiloog, is Spielbergs terugkeer naar de donkerste periode uit zijn joodse roots een grootse en bij vlagen onovertroffen brok cinema. Met uitzondering van (misschien) Andrzej Munks intussen vergeten (en onvoltooide) film Pasazerka is dit de eerste ‘fictie’-film over de Holocaust die niet misplaatst sensationeel, moreel obsceen of grotesk goedbedoeld is. Spielberg investeert zijn ontzaglijk talent als filmmaker in een fysiek en tactiel zo intens mogelijke reconstructie van de vervolging en genocide van de Poolse joden, maar dan toegespitst op het onwaarschijnlijke verhaal van de raadselachtige oorlogsprofiteur Oskar Schindler (Liam Neeson) die zoveel mogelijk joodse slavenarbeiders uit zijn emailfabriek uit handen van de nazi’s probeert te redden. De liquidatie van het joodse getto in Krakow, terwijl de paardrijdende Schindler toekijkt van op de heuvels boven de stad, is een van de meest briljante sequenties die Spielberg ooit filmde.

Extra’s. Wie geïnteresseerd is in de cinematografische kwaliteiten van deze film die Spielbergs leven veranderde, blijft onbevredigd achter. Dat dit voor Spielberg veel meer was dan een film, blijkt overduidelijk uit het bonusmateriaal. Tijdens de opnamen kreeg Spielberg het idee om, voor het te laat was, met de overlevenden van de Shoah een ‘visuele getuigenbank’ bij elkaar te filmen. Intussen werden al 52.000 getuigenissen uit 56 landen verzameld, waaruit we een 75 minuten lange montage krijgen, aangevuld met een korte uiteenzetting van de werking van de Shoah Foundation. Wie meer wil weten over Janusz Kaminski’s viscerale zwart-witfotografie (een perfecte fusie van noodzakelijke stilering en rauw documentair gevoel) zal waarschijnlijk moeten wachten tot een latere editie waarin ook aandacht gaat naar de film zelf. Intussen is er ook een Limited Collector’s Edition te koop met naast de dubbel-dvd ook de cd-soundtrack van John Williams, een fotoboek en een Senitype (genummerd en gemaakt van een authentiek filmframe). (P.D.)

P.D.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content