Dansand, het tweejaarlijkse festival voor hedendaagse dans, verandert deze zomer voor het eerst twee avonden lang in Blind Date, al heeft men wijselijk gekozen voor een naam die iets meer sérieux uitstraalt. Voor First Date kregen een danser en een muzikant die nog nooit samengewerkt hebben de kans een voorstelling te brengen. Eind juni wordt duidelijk hoe ze het er a...

Dansand, het tweejaarlijkse festival voor hedendaagse dans, verandert deze zomer voor het eerst twee avonden lang in Blind Date, al heeft men wijselijk gekozen voor een naam die iets meer sérieux uitstraalt. Voor First Date kregen een danser en een muzikant die nog nooit samengewerkt hebben de kans een voorstelling te brengen. Eind juni wordt duidelijk hoe ze het er afbrengen. Een van de duo's is danseres Charlotte Vanden Eynde en jazzpianist Christian Mendoza. 'Ik had hem nog nooit ontmoet', zegt Vanden Eynde. 'Ook met zijn muziek was ik niet vertrouwd - de laatste weken heb ik me er natuurlijk wel in verdiept. Dat was ook de bedoeling: de voorstelling moet echt een ontmoeting worden tussen twee mensen uit twee verschillende werelden.' First Date vindt niet plaats in een theaterzaal maar op het strand van Oostende; op een platform dat ingegraven en met zand bedekt wordt. De wisselwerking tussen performers en omgeving moet een belangrijk thema worden. 'Het is een heel andere ruimte dan een theaterzaal', zegt Vanden Eynde, die in 2008 al eens op Dansand stond. 'Je voelt je er als artiest tegelijk veel groter en veel kleiner, en je maakt deel uit van iets wat al leeft. Een theaterzaal is bij wijze van spreken dood en moet je zelf tot leven wekken, terwijl hier de omgeving zelf al energie uitstraalt. Dat geeft een heel andere sfeer.' Om het allemaal nog een beetje moeilijker te maken moeten de voorstellingen in First Date (het andere koppel bestaat uit Stef Kamil Carlens en Samuel Lefeuvre) grotendeels geïmproviseerd worden. 'We gaan een paar keer samenkomen in een repetitieruimte in Gent', zegt Vanden Eynde, 'om te zien wat werkt en wat niet, maar hoe het stuk eruitziet zal voor het grootste deel afhangen van het moment zelf. We beginnen niet helemaal van nul maar veel zal het niet schelen. (lacht) Vorige herfst ben ik nog bij mensen thuis in de huiskamer gaan dansen, bijna letterlijk op de schoot van mijn publiek. Dat was ook grotendeels improvisatie. Ik houd daar wel van.' DOOR STEFAAN WERBROUCK