(PC)
...

(PC) Savage speelt zich af in een verre toekomst die evengoed een ver verleden had kunnen zijn. We bevinden ons in het tijdperk na de Apocalyps, die niet door hogere krachten maar door de mens zelf is opgeroepen. Vermits de mens alle technologische vooruitgang heeft doen ontploffen, moet hij nu zien te overleven als jager. Geen eenvoudige opgave, zeker nu de dieren hebben beslist dat ze niet langer onder zijn heerschappij willen leven. Ze hebben geleerd van zijn fouten en gebruiken die kennis nu tégen hem. Zo komt het tot een hevige strijd tussen mens en beest, met de controle over Newerth (een verbastering van New Earth) als inzet. Die achtergrondinformatie krijg je netjes gepresenteerd tijdens een introfilmpje, maar mag je meteen daarna al vergeten. Ze heeft immers totaal geen waarde tijdens het verdere verloop van deze shooter annex real-time strategy-game. Het enige wat je moet onthouden, is dat je alle vijanden moet uitschakelen. Een taak die overigens honderd procent van je aandacht opeist, want Savage is moeilijk. Bijzonder moeilijk. Dat komt onder andere door het ontbreken van een practice mode die je de knepen van het vak leert kennen, maar net zogoed door het feit dat de game enkel online kan worden gespeeld. Je begint dus als een groentje en staat meteen in de ring tegenover routiniers. Niet bevorderlijk voor het zelfvertrouwen. De frustratie wordt nog groter wanneer blijkt dat ook je medestanders zich tegen je keren als je begint te knoeien. Teamwork is noodzakelijk om de game tot een goed einde te brengen, maar allesbehalve evident. Het niveau van de (maximaal 64) deelnemers aan een spelletje Savage kan immers zodanig verschillen, dat ploegmakkers vijanden worden. Voor de functie van commandant solliciteer je dan ook best alleen als je voldoende inzicht in de gameplay hebt opgebouwd. Want anders word je ontslagen. De commandant moet genoeg leiderschap uitstralen en helderheid van geest hebben om zijn onderdanen zo nu en dan een vestiging te laten opzetten in plaats van ze onophoudelijk te laten moorden. Dat teamwork zorgt voor een unieke dynamiek, op voorwaarde dat de leden daadwerkelijk optreden als een team. Daarom is het onbegrijpelijk dat productiehuis S2 Games geen offline-oefenmodus voorziet om de beginner op weg te helpen. Nu krijg je naast een mix van actie en strategie ook een mix van spanning en ongenoegen. Je zal dus regelmatig vloeken, maar je hebt wel de garantie dat het nooit saai wordt. Bart Vandormael