Verschillende locaties in het Ruhr-gebied (Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen),tot 12 oktober. Tickets: tel. + 49 0700 2002 3456 of www.ruhrtriennale.de.

Helmut Lotti, Marc Wilmots en Gerard Mortier. Het moeten momenteel zowat de bekendste Belgen in Duitsland zijn en geef toe, sinds Jean-Marie Pfaff hebben wij er nooit zo goed voor gestaan. Hopelijk blijft dat zo tijdens het hoofdseizoen van de RuhrTriënnale, dat op 30 april in de West-Duitse stad Bochum van start gaat met de première van Phèdre, in een regie van filmregisseur Patrice Chéreau. Want intendant Gerard Mortier zal er zeker op worden afgerekend, vooral na de tegenvallende bezoekersaantallen in het eerste jaar van de Triënnale en de verliezen die inmiddels zijn opgelopen tot 6 miljoen euro (ondanks een fenomenaal budget van 41 miljoen euro).

Voor de opening van dit seizoen werd de Jahrhunderthalle verfraaid, een indrukwekkend industrieel monument van bijna 9000 m2 dat de voorbije eeuw voornamelijk dienst deed als krachtcentrale. Ook de dansproductie Wolf van Vlaming Alain Platel (een van de vele landgenoten die naar het Ruhrgebied afzakken) vindt plaats in een hallucinant decor, dat van het Landschaftspark in Duisburg. Platels dertien dansers, drie zangeressen en twaalf honden maken er op muziek van Mozart (de ondertitel luidt: … of hoe Mozart bij de hond kwam) een poëtische trip door de ziel van de componist. Het andere vernieuwende theaterwerk waar men in Duisburg naar uitkijkt, is Heliogabal, de big band-opera van muzikant Peter Vermeersch en schrijver Thomas Jonigk over de opkomst en val van een superster. Volgens de laatste berichten ligt de productie nog ernstig overhoop met de akoestiek in een vroegere hoogoven. Zelfs Mortier vreest dat niemand de tekst zal verstaan. ‘Maar tegen 8 mei is alles in orde!’, kalmeerde hij de verzamelde pers.

Met Sentimenti komt het festival wellicht ook tegemoet aan de smaak van de doorsneeburger ten noorden van de rivier de Ruhr. Regisseurs Johan Simons en Paul Koek van ZT Hollandia noemen hun wereldcreatie een eerbetoon aan de arbeiders aldaar. Het gaat over een man die bij zijn moeders sterfbed herinneringen ophaalt aan haar romance met een Italiaanse gastarbeider in de jaren zestig. Later op het seizoen is er nog werk te zien van een andere Vlaamse theatermaker, Guy Cassiers, de toekomstige artistiek leider van Het Toneelhuis. Hij regisseert dan The Woman Who Walked Into Doors, een opera voor sopraan, actrice en videoscherm naar het gelijknamige boek van successchrijver Roddy Doyle.

DOOR WIM SMETS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content