De Franse filmauteur Arnaud Desplechin richt zijn camera opnieuw op zijn verpauperde geboortestad Roubaix in deze dramatisch bewust ontbeende polar die vooral de schaduwkanten belicht. In zijn losjes door feiten geïnspireerde neonoir onderzoekt de erva...

De Franse filmauteur Arnaud Desplechin richt zijn camera opnieuw op zijn verpauperde geboortestad Roubaix in deze dramatisch bewust ontbeende polar die vooral de schaduwkanten belicht. In zijn losjes door feiten geïnspireerde neonoir onderzoekt de ervaren, Levinas lezende flik Daoud - Roschdy Zem, die er de César voor beste acteur aan overhield - de moord op een bejaarde vrouw. Dat brengt hem op het spoor van twee jonge buurvrouwen (Léa Seydoux en Sara Forestier) die aan de drank, de drugs en elkaar zitten. Net als in zijn vorige films peilt Desplechin naar de verwrongen psyche van zijn personages, hun milieu en hun verleden, in een stijl die sociaal-realistisch oogt maar klinisch en cerebraal aanvoelt. Wat begint als een whodunit in véritéstijl muteert in de slotakte - een ellenlange ondervragingsscène - echter tot een inquisitoor over misdaad en straf en over wat mensen maakt tot wie ze zijn en nooit zijn geworden. Niet Desplechins beste, wel een fascinerende antithriller die de suspense en het geweld interioriseert, met een hitchcockiaanse score die de troosteloze straten van het Noord-Franse Roubaix en zijn outcasts omgordt.