Kent u het gevoel? De radio speelt een liedje dat je amper opmerkt tot ineens een paar noten of een onweerstaanbare baslijn dwars door je snijden. De op de kinderboeken van Michael De Cock en tekenaar Judith Vanistendael ge...

Kent u het gevoel? De radio speelt een liedje dat je amper opmerkt tot ineens een paar noten of een onweerstaanbare baslijn dwars door je snijden. De op de kinderboeken van Michael De Cock en tekenaar Judith Vanistendael gebaseerde jeugdfilm Rosie & Moussa heeft een vergelijkbaar effect. Ineens voel je hoe twee lagereschoolkinderen Brussel zien en beleven. Hun Brussel, niet dat van IS-strijders, politici en andere probleemzoekers maar dat van de tram, de school, de excentrieke buurvrouw en de bozige conciërge die niet wil dat je op het dak kruipt. Een stad waar diversiteit banaal is, wat nog niet wil zeggen dat er géén problemen zijn. De olifant in de kamer zijn enkele stroeve vertolkingen en literaire dialogen waar de jonge hoofdrolspelers hun tanden op stukbijten. Maar met de hulp van muziek van Le Motel en Zwangere Guy en de grafische ingrepen van Vanistendael maakt Dorothée Van Den Berghe (Meisje, My Queen Karo) er een echte film van, die de vibes van de hoofdstad correcter weergeeft dan veel volwassen drama's.